Wednesday, June 12, 2019

Sudirman Ingin Takluk Dunia


Sudirman Haji Arshad. Nama yang tidak asing lagi bagi peminat seni suara. Nama yang bukan sahaja menjadi sebutan rakyat negara ini, malahan lebih daripada itu telah sampai ke peringkat Asia No. 1. Kini nama ini dikaitkan pula dengan alam perniagaan.

Kalau selama ini Sudirman sering bercakap tentang hiburan, MASTIKA bulan ini telah membawa beliau bercakap pasal perniagaan. Banyak perkara yang disentuh, peluang perniagaan hari ini, masa depan peniaga Melayu, falsafah hidup untuk maju, rahsia di sebalik kejayaan dan perancangan masa depan.

“Selepas 16 tahun menyanyi, masanya telah sampai bagi saya untuk terbang jauh dalam bidang nyanyian ke peringkat antarabangsa. Dalam pada itu, saya perlu mengukuhkan lagi hubungan saya dengan masyarakat di Malaysia.

Di samping nyanyian, saya perlukan satu-satu yang baru, yang lebih mencabar untuk mendekatkan saya ke pangkuan masyarakat. Cara yang terbaik untuk saya memberi perkhidmatan pada masyarakat adalah dengan memberi mereka satu keperluan.

Keperluan terbaik bagi saya untuk masyarakat ialah minuman dan makanan sebab setiap orang perlu minum dan makan setiap hari dan kita minum lebih banyak daripada makan. Memandangkan keadaan ini, saya rasa eloklah saya memulakan bidang perniagaan.

Insya-Allah, jika kerjaya saya ke peringkat antarabangsa berjaya, minuman saya akan turut bersama dengan pasaran yang lebih luas.”

Sudirman memulakan perbualan yang bersangkut-paut dengan bidang niaga yang diterokai.

Sebelum memulakan perniagaan ini, Sudirman dan rakan kongsinya telah membuat berbagai persiapan dan kajian untuk menampilkan satu jenis minuman yang dapat diterima masyarakat.


Dalam mengatur perancangan ini, beberapa perkara telah diambilkira:

i) Sudi mestilah satu barangan yang bermutu sebab setiap barang yang bermutu akan bertahan dan mendapat sokongan.

ii) Barangan yang bakal dihasilkan mesti menggunakan satu nama yang melambangkan Malaysia, mempunyai identiti Malaysia. Jika diperhatikan kini, kebanyakan minuman yang terdapat dalam negara hari ini mempunyai nama-nama asing, tidak melambangkan Malaysia. Nama ‘Sudi’ diambil bersempena dengan maknanya ‘Silakan’ atau ‘Welcome’ dan ianya mempunyai kaitan dengan nama beliau, ‘Sudirman’.

iii) Mereka perlu menghasilkan satu tin yang baru dan tidak pernah dibuat oleh mana-mana syarikat minuman.

Berdasarkan tiga perkara ini di samping perkara lain seperti harga berpatutan, ‘Sudi’ pun melangkah ke tahap kedua.



Beliau mempunyai rakan niaga, Mr. Virinder, yang pakar di bidang perniagaan. Setelah berdiskusi dan atas nasihatnya, langkah-langkah yang perlu diambil mula difikirkan.

Langkah pertama adalah mengambil alih kilang di Merlimau, Melaka. Kilang ini boleh mengeluarkan 600 tin minuman dalam masa satu minit. Ia bertapak di atas tanah seluas 5.25 hektar. Bagaimanapun, hanya 0.8 hektar tanah ini digunakan untuk bangunan.

Kilang ini mempunyai berbagai kemudahan untuk mengeluarkan makanan dan minuman, tetapi pada masa ini hanya satu pertiga kilang digunakan untuk memproses minuman.


Dengan makanan yang dirancang iaitu ‘Sudi Rasa’, kilang ini akan dipergunakan dengan lebih berkesan lagi.

Di samping itu rancangan juga dibuat untuk membuka restoran yang bakal diberi nama ‘Sudi Makan’ di tingkat bawah, ibu pejabatnya, di Taman Sri Hartamas.

Apakah ‘Sudi’ tidak menghadapi sebarang halangan sebelum segala yang dirancang berjalan lancar?

“Halangan bagi saya, saya tidak menghadapi sebarang halangan. Semua yang dirancang berjalan baik. Pinjaman, kilang tidak ada masalah,” ujarnya.

Kalaupun boleh dikatakan sebagai halangan, beliau berpendapat halangan yang ada pada setiap insan adalah diri mereka sendiri.

Jika seseorang itu berjaya mengikis halangan dalam dirinya sendiri, tidak ada halangan di dunia yang akan menyekat perjalanannya.

Dengan prinsip ini, beliau menguatkan keyakinan untuk terus maju dan bekerja keras. Setiap masalah tidak diturunkan Tuhan sebagai masalah untuk menyekat manusia tetapi untuk manusia membuka fikiran mencari penyelesaian terhadap masalah itu.

Jika seseorang itu kerapkali berhadapan dengan perkara begini, masalah akan menjadi mudah. Apa sahaja yang datang akan dapat diatasi apabila telah mempunyai pengalaman.


Mungkin disebabkan nama Sudirman itu telah dikenali menyebabkan Sudir tidak menghadapi masalah dalam mendapatkan pinjaman?

“Mereka tidak akan memberi jika saya tidak membuktikan diri saya berkebolehan melakukannya terlebih dahulu. Sepanjang 16 tahun, saya telah membuktikan bahawa apa yang saya kerjakan akan berhasil dengan baik.

“Ini menyebabkan pihak bank berkeyakinan terhadap keupayaan saya, lebih-lebih lagi dengan sokongan Encik Virinder,” ujarnya.

Sudirman berpendapat, setiap perniagaan akan mendatangkan hasil yang baik jika mempunyai kemahiran disertakan dengan minat.

“Lihat sahaja di sekeliling negara anda sendiri. Banyak yang boleh diurus dan dimajukan. Perniagaan tidak perlu yang besar-besar. Kita boleh mulakan dengan perniagaan secara kecil-kecilan.

“Saya hormat pada anak muda yang menjual burger di tepi-tepi jalan. Saya sendiri pernah melakukannya di pasar Bangsar ketika masih di bangku sekolah dengan mendapat upah 20 sen sehari. Ini saya lakukan untuk mencari pengalaman dan mengikis perasaan malu dalam urusan berniaga.”

Beliau berkata, bagi mereka yang mahu menceburkan diri dalam lapangan perniagaan, ada baiknya mereka mulakan secara kecil-kecilan dahulu tetapi mereka mesti mempunyai cita-cita yang besar.

“Saya sendiri, umpamanya, ketika menjalankan perniagaan ini, saya tidak fikir mahu membataskan perniagaan saya kepada Malaysia sahaja. Cita-cita saya adalah dunia. Tetapi inilah permulaan saya,” tegasnya.


Sudirman seterusnya memberitahu, Malaysia sedang menuju ke arah pembangunan industri yang pesat.

“Dalam bidang perindustrian juga, kita mahu sampai ke peringkat antarabangsa. Kita tidak mahu ‘served’ untuk Malaysia sahaja, sebaliknya kita mahu keluar. Kita lihat apakah barangan yang akan diterima oleh orang di luar. Jika terdapat pasaran dan kemahuan, kita boleh maju.

Beliau mengambil contoh jika masyarakat Barat sukakan perabot daripada rotan, mereka yang mempunyai kemahiran membuat perabot dalam rekabentuk mengikut cita rasa Barat boleh melakukannya.

Bagaimanapun, tegasnya, yang paling penting dalam dunia perniagaan adalah pengurusan wang ringgit.

Beliau berpendapat, kebanyakan peniaga Melayu tidak berjaya sebab mereka tidak pandai menguruskan wang ringgit. Bagaimana menggunakan modal pusingan, simpanan dan perbelanjaan harian.

Tambahnya, “kebiasaannya, mereka lebih suka berbelanja dahulu sebelum menyimpan. Jika terdapat berlebihan wang, baru mereka menyimpan. Kenapa tidak diterbalikkan proses ini. Simpan dahulu, berlebih, baru belanja.

Simpan dalam erti kata, bukan menyimpan di bawah bantal atau dalam almari. Sebaliknya wang ini dipergunakan dengan sebaiknya agar ia berkembang dan bertambah seperti memasukkannya sebagai simpanan tetap, membeli saham atau Amanah Saham Nasional. Ini perlu sebagai jaminan untuk hari-hari akan datang.”


Bagi Sudir wang business adalah wang business dan tidak boleh diambil untuk melancarkan sebarang program nyanyian. Sebaliknya, wang hasil nyanyian adalah untuk program nyanyian dan juga untuk memajukan lagi perniagaan.

Beliau berpendapat, falsafah yang penting untuk sesiapa sahaja berjaya dalam perniagaan adalah hati yang luhur dan bersih.

“Kita tidak boleh merosakkan orang lain, mengambil rezeki orang lain dan mematahkan semangat orang lain. Saya sentiasa berserah kepada Allah untuk menunjukkan jalan yang terang, harus dilalui.

Alhamdulillah, setakat ini Allah amat pemurah, menemukan saya dengan orang-orang tertentu dalam hidup saya untuk memajukan karier saya. Saya rasa setiap orang yang bersama saya adalah ditakdirkan.

“Saya menganggap semua bangsa di Malaysia sebagai saudara saya tanpa mengira batas agama atau darjat,” jelasnya.

Menyentuh tentang penglibatan orang Melayu dalam bidang perniagaan, Sudir memberitahu, jika dikaji dari segi sejarah, memang benar orang Melayu sekarang berada 10 tahun di belakang bangsa lain di Malaysia.

Bagaimanapun, katanya, “jika kita terus berpeluk tubuh, mahu melihat segala-galanya berlaku di depan mata, lagi 10 tahun, kita akan ketinggalan 20 tahun ke belakang dalam bidang perniagaan. Ini amat menyedihkan.”

Oleh itu, tambahnya, orang Melayu mesti sentiasa peka terhadap kejadian di sekeliling mereka dan mengambil sedikit sebanyak ajaran dari alam keliling.

“Kita mahu maju seperti mereka, tetapi perasan tradisi kita (maaf saya terpaksa katakan ini kerana sayangkan bangsa saya) suka melihat sesuatu perkara berjalan di depan mata, berpeluk tubuh dan memikirkan kesusahan nasib kita.

Jangan, sepatutnya apabila melihat orang berjaya, kita cari jawapan, apakah punca yang membuat mereka berjaya? Jika mereka berjaya, bolehkah saya berjaya seperti mereka.

Saya percaya tentu sahaja kita boleh berjaya sebab orang Melayu kaya dengan perasaan dan kreativiti. Sebagai seorang Islam pada dasarnya hati mereka memang luhur. Ini bermakna prinsip utama yang diperlukan telah ada di hati mereka.

Jangan sekali-kali memikirkan, biarlah orang lain dengan kerja mereka. Saya dengan kerja saya.

Kita sepatutnya mempelajari dari apa yang harus dipelajari daripada bangsa asing untuk maju.

“Jangan takut bekerja dengan orang bukan Melayu dalam menimba ilmu. Jangan takut dan malu untuk belajar. Perasaan ini mesti dikikis,” tegas Sudirman.

Beliau menjawab Hang Tuah pernah berkata, ‘takkan Melayu hilang di dunia’.

Sudir berpendapat, kata-kata ini bukanlah satu kepastian sebab jika dikatakan orang Melayu tidak akan hilang di dunia, orang Melayu akan merasa lega, senang dan tidak berusaha.

“Saya fikir maksudnya adalah suatu harapan. Janganlah orang Melayu hilang di dunia. Maknanya, bekerjalah, takkanlah nak hilangkan bangsa Melayu.

Sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu hampir hilang ketika kemasukan Belanda atau Portugis.

“Kata-kata itu adalah satu harapan untuk orang Melayu sedar, jangan biarkan bangsa kita hilang di dunia,” jelasnya.

Sudir melihat dalam abad 21 ini, dunia akan lebih mencabar. Setiap negara maju akan mahu terus maju dan dalam pada itu akan menyekat kemajuan negara membangun.

Sekarang pun, katanya, mereka cuba menyekat pembangunan negara-negara ketiga dan ini akan lebih kuat berlaku dalam abad 21.

Bagaimanapun, tambah beliau, “jika kita menyedari dan menjalankan langkah-langkah yang patut untuk menjaga hak kita, itu tidak akan terjadi.



“Kita lihat bagaimana Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad cuba mengembleng tenaga negara seluruh Asia untuk mempertahankan hak orang Asia dalam pengendalian perdagangan dengan dunia barat.

Kita dinamakan Negara Perindustrian Baru (NIC). Kenapa mereka perlu menamakan kita apa-apa. Apabila orang memberi kita satu nama bermakna mereka mahu kita jadi itu sahaja.

Jika kita bangga dengan nama baru NIC yang diberikan  ini, bermakna kita masih di bawah mereka. Kita mahu jadi sama taraf atau lebih cemerlang dalam cara kita sendiri.”

Setelah menceburkan diri dalam berbagai bidang, apakah Sudir berminat untuk masuk ke dunia politik pula?

Kepada soalan ini, Sudir menjelaskan, buat masa ini, politik tidak menarik minatnya sebab beliau merasakan Malaysia mempunyai pemimpin yang berkaliber, punya kemahiran untuk mengendalikan urusan negara, lebih-lebih lagi dengan pimpinan Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad yang berfikiran jauh ke depan.

Perdana Menteri bagi beliau telah menggerakkan nadi tanahair ke arah kecemerlangan.

Oleh itu, beliau berpendapat, negara tidak mempunyai masalah dalam politik. Seseorang itu tidak perlu menceburkan diri dalam politik semata-mata untuk mendapat nama.

Katanya, “pengurusan negara biarkanlah pada orang yang telah terbukti keupayaan mereka. Saya ingin berseru pada semua orang yang berminat pada politik, jangan masuk politik sebab ingin menjadi seseorang.

“Sebaliknya, masuklah politik kerana ingin mentadbir negara. Jika seseorang itu berfikiran begini semua pemimpin kita akan berhati bersih. Apabila pemimpin berhati bersih, rakyat akan bersih dan negara bersih.

“Kita tidak perlu berbahas atau berdebat dengan pemimpin semata-mata untuk berbahas atau berdebat untuk menunjukkan kepandaian kita.


“Jika dilihat dalam jangka masa 10 tahun sejak Perdana Menteri ambil alih menerajui negara, jelas terbukti kemampuannya dalam membawa kemajuan dari setapak ke setapak. Oleh itu, tidak perlulah kita meleraikan segala-galanya dan mencari satu-satu yang baru sebab yang lama itu adalah lebih mantap dan ini jelas terbukti.

Menyentuh tentang sijil guaman yang diperolehinya, Sudirman menjelaskan, guaman adalah suatu pengetahuan. Setiap orang perlu mengetahui akan undang-undang yang melingkungi diri mereka sama ada dia seorang peguam atau tidak.

Katanya, “ketika masih menuntut, saya bertanya pada diri saya, apakah bidang pelajaran yang mahu saya pelajari dan saya kata, saya mahu mengetahui undang-undang yang melingkungi diri saya, yang mengaitkan saya dengan orang ramai.”

Dengan mengetahui undang-undang, beliau akan mengetahui haknya dan bagaimana beliau tidak boleh dipermainkan.

“Tidak perlu saya menjadi seorang peguam sebab negara mempunyai ramai peguam tetapi ini tidak bermakna sijil saya akan hilang begitu sahaja.

“Saya masih menggunakannya untuk kepentingan saya di bidang pertunjukan, perniagaan atau apa saja bidang yang saya terokai.

“Insya-Allah dalam masa 10 tahun akan datang mungkin saya akan membuka firma guaman sendiri dan ini adalah dalam perancangan saya,” jelas Sudirman yang sentiasa mempunyai perancangan dalam apa juga bidang yang bakal diterokainya.

Untuk itu, beliau telah pun mula membiayai beberapa orang pelajar-pelajar muda mengambil bidang undang-undang dengan harapan apabila mereka keluar dengan memiliki kelulusan di bidang guaman, mereka boleh menjalankan usaha firma guamannya.

Petikan : MASTIKA April 1991
Oleh : Noritah Sulaiman
Foto : Ishak Rahmat


10 comments:

Unknown said...

he’s truly an inspiration

insan marhaen said...

Sempat membeli dan merasai minuman Sudir ini...

ANDRAINO ADAMS said...

Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.

pelaburan najwa mohammed said...

Pekerjaan: Real Estat / keramahan
posisi: Direktur Utama
Nama: Najwa Mohammed
Kota: Miri
Pinjaman yang saya dapatkan: Rm 1,5 juta
suku bunga: 1%
 Email saya: najwamohammed369@gmail.com


Halo, saya berterima kasih kepada Allah SWT atas kebaikan dan berkah yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM awal tahun 2020 ini, saya ingin media ini membiarkan sesama muslim di Malaysia, Tahun lalu saya telah mengajukan pinjaman berkali-kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya melalui berita bisnis menonton saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dalam wawancara menjelaskan paket mereka dan bagaimana mereka terbang untuk memberikan pinjaman dan dana amal kepada orang-orang yang ingin memulai bisnis tahun ini. Jadi, saya mendengarkan dan saya menghubungi mereka dengan deatail kontak mereka di televisi, saya melamar Rm 1,5 juta, pada tingkat 1% dan pinjaman saya disetujui dan saya mendapatkan pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman dan berinvestasi lebih banyak ke real estat suami saya. suami saya dari indonesia, banjir mempengaruhi rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapatkan pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga. Jika Anda ingin perusahaan pinjaman nyata dan sah Anda bebas untuk mendaftar sekarang dan mendapatkan pinjaman Anda . Selalu ingatkan diri Anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah menyerah. Semakin Anda jatuh, semakin kuat Anda untuk bangun. Jangan pernah menyerah bagaimanapun caranya. Buat janji untuk mimpi Anda seolah-olah Anda berjanji kepada anak Anda. Saya berharap Anda tahun yang lebih besar. Semoga Allah memberkati mereka, Allah

DAFTAR SEKARANG
E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp **** + 447723553516

Nabilah Ashraff (TERIMA KASIH) RIKA ANDERSON FINANCE Konsolidasi hutang dan pinjaman Bisnis said...

TESTIFIER: Nabilah Ashraff
LOKASI: Semarang di Indonesia
email: nabilahashraff@gmail.com
PINJAMAN PINJAMAN: Rp500.000.000
BANK RAKYAT INDONESIA

PERUSAHAAN PINJAMAN: PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON
Situs web: rikaandersonloancompany.webs.com
Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
Panggilan Saluran Bantuan Layanan Pelanggan: +1 (518) 360-2491
Layanan Pelanggan Whatsapp: +15183602491

Damai selalu bersamamu! Nama saya ny. Nabilah Ashraff dari Karel Sasuit Tubun di Semarang, Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak kreditor di sini adalah penipu dan mereka di sini untuk menipu Anda dengan uang Anda.

Saya meminjam sekitar 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 6 juta tanpa pinjaman, mereka berulang kali meminta pembayaran, saya membayar hampir 6 juta, jadi saya tidak mendapatkan pinjaman, Tuhan itu mulia, saya bertemu dengan seorang teman online harum ahmadzulkifli harumahmadzulkifli@gmail.com dan endang nisrina endangnisrina@gmail.com yang bersaksi tentang bagaimana dia mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Ibu. PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON, dan saya mengajukan 500 juta, saya pikir ini adalah lelucon dan kecurangan, tetapi saya mendapatkan pinjaman di akun BRI saya dalam waktu kurang dari 4 jam hanya 2% tanpa jaminan.

Saya sangat senang bahwa saya selamat dari kemiskinan. Jadi saya menyarankan semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Anda. Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, semoga Tuhan memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

teddy lisa said...

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

Rina Mariana said...

Halo semuanya
Saya ingin menggunakan media ini untuk membuat Anda semua tahu bahwa mendapatkan pinjaman tidak sesulit dan sesulit yang Anda kira

Saya Rina Mariana penduduk asli bandung. Indonesia
Saya mendapat pinjaman dari  ONE BILLION RISING FUND dan proses aplikasi saya mudah, lancar dan mudah dimengerti dan saya telah diberkati sejak saya baru menjadi firma pinjaman dan hidup saya tidak lagi menjadi bahan tertawaan bagi orang-orang, tetapi mereka datang kepada saya sekarang untuk meminta nasihat dan bagaimana membantu mereka secara finansial dan sejauh ini saya telah memperkenalkan cukup banyak orang kepada perusahaan pinjaman dan mereka juga mendapatkan pinjaman dari   ONE BILLION RISING FUND

Saya akan menyarankan bahwa jika Anda membutuhkan pinjaman dan Anda ingin mendapatkan bantuan karena kami telah mendapatkan bantuan dari  ONE BILLION RISING FUND   kemudian hubungi perusahaan pinjaman melalui gmail di bawah ini dan dapatkan transformasi dalam hidup Anda secara finansial seperti yang kami lakukan
Mereka yakin, aman, andal, dan terbuka untuk pelanggan
Mengapa saya menyukai mereka adalah Anda sangat bebas untuk bertanya tentang pinjaman Anda dan layanan mereka 24/7

                                          KONTAK PERUSAHAAN

 Nama Perusahaan ::::::ONE BILLION RISING FUND
Gmail: onebillionrisingfund@gmail.com

                             Hubungi saya
Rina Marian
rinamariana874@gmail.com

Yeyes Ristintares said...

Salam untuk semua warga Indonesia, nama saya Yeyes Ristintares tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia saya untuk sangat berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet, Allah sangat mendukung saya melalui jalan yang baik. ibu Ny. Helen Wilson. Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya tertipu dan saya kehilangan lebih dari 32 juta Rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda setelah membayar beberapa biaya dan tidak mendapatkan pinjaman. pinjaman. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya mendiskusikannya dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ibu Helen Wilson, pemberi pinjaman pinjaman di perusahaan, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ibu Helen.

Saya mengajukan pinjaman 900 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena tidak memerlukan agunan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 48 jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang akhirnya Allah menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya. Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda. Semoga ALLAH memberkati Ibu Helen Wilson untuk membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Helen melalui email: (helenwilson719@gmail.com)

Ada perusahaan palsu online lainnya yang menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, harap berhati-hati dengan orang-orang ini. Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa semoga Allah melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Sekali lagi nama saya Yeyes Ristintares, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: yristintares@gmail.com