Friday, February 26, 2021

SUDIRMAN YANG KU KENALI CORETAN S. ATAN

 


"Mrs. Beh, you want to listen to me or Sudir? If you listen to that superstar, I will submit my resignation 24 hours as EMI Producer."

Suara lantang saya itu memeranjatkan Mrs. Beh, Pengarah Urusan Syarikat Rakaman EMI (Malaysia). Dia meminta saya mengalah, seterusnya mengikut apa yang dikehendaki oleh Sudirman, penyanyi kesayangan EMI (Malaysia) ketika itu. Saya berkeras.

Saya tidak sanggup maruah saya tercemar dengan sikap Sudir yang sudah keterlaluan itu. Saya tidak boleh tahan. Setiap albumnya yang saya terbitkan, banyak sangat kerenahnya.

Hinggalah ke album kelimanya, ABADI, yang saya terbitkan, kerenahnya ketara semakin menjadi. Ini benar-benar sudah keterlaluan.

Bukan saya tidak mahu menerima idea Sudir, saya akui dia banyak idea. Tetapi cara yang dilakukannya itu tidak kena. Sudir mahukan sedikit perubahan pada susunan muzik pada lagu Punch Card yang diselitkan dalam album ABADI.

Yang menjadi kemarahan saya, permintaan Sudir itu hanya sesudah album ABADI selesai menjalani final mixing. Bermakna album itu sudah selesai, cuma menunggu masa untuk diedarkan.

Jika permintaannya dalam peringkat proses, masih boleh dipertimbangkan. Satu kerja pula jika saya mengikut kehendaknya, terpaksa menyewa studio semula, mengumpulkan ahli muzik, pelancaran album ditangguhkan dan bermacam lagi, yang akan meningkatkan kos penerbitan album itu.

Tidak hairanlah jika saya katakan, saya pernah menerbitkan album Sudirman dengan kosnya melambung hingga $30,000. Jika keadaan ini berterusan, alamat saya akan bertanggungjawab dengan boss.

Kemarahan saya kepadanya semakin memuncak kerana Sudir tidak merujuk kepada saya terlebih dahulu. Dia terus berjumpa dengan Pengarah Urusan, kerana itulah saya dipanggil oleh Mrs. Beh.

Dalam kekalutan itu Mrs. Beh menghubungi boss saya di EMI (Singapura). Sesudah dipujuk oleh boss saya, saya pun mengalah. Tetapi di dalam hati masih berbuku dengan sikap Sudir.

Sebaik saja segalanya mengenai album itu selesai dan selamat dilancarkan, saya tetap dengan pendirian saya. Saya berhenti dari EMI (Malaysia) dan pulang ke Singapura.

Sudir tahu mengenai hati saya yang sudah terluka dengan sikapnya itu. Dia trunk call saya dari Kuala Lumpur beberapa kali. Bermacam cara cuba dirayunya.

"I apologise for what had happen, I hope that you change your mind to produce my album again..."

Antara lain begitulah yang sering dicakapkan oleh Sudir setiap kali trunk call saya. Kata-katanya itu tidak dapat melembutkan hati saya. Akhirnya dia mengambil keputusan datang ke Singapura untuk menemui saya.

Dia bijak. Dia menggunakan girl friend saya untuk memujuk saya agar bersedia menerbitkan albumnya kembali. Saya masih ingat berkali-kali girl friend saya itu merayu supaya saya mengubah fikiran.

Saya tidak mengendahkan sangat. Akhirnya ditakdirkan Tuhan, suatu hari di Singapura kami berkesempatan bertemu muka. Dan disaksikan Tuhan juga, itulah pertama kali saya melihat Sudir menangis lalu melutut di depan saya supaya memaafkannya dan mengharapkan agar bersedia menerbitkan albumnya kembali.

Sekeras-keras kerak nasi akan lembut juga apabila terkena air. Tetapi saya bukanlah kerak nasi, kerana saya adalah manusia yang mempunyai hati dan perasaan.

Di dalam keadaan haru biru itu, saya menjelaskan kepada Sudir mengenai pendirian saya agar dia tidak berbuat begitu kepada penerbit yang lain pula.

"Sudir don't you think that you are a superstar, you can do anything you like. As a producer, I have the right on every album that I produce because this is my responsibility to the company.

"Sorry my decision still stands. I will not produce your album anymore." Sudir agak tergamam dengan keputusan muktamad yang saya buat itu.

Sebelum dia pulang ke Kuala Lumpur, saya memberitahu biarpun saya tidak berminat menerbitkan albumnya lagi, namun hubungan persahabatan masih tetap diteruskan.

Ini jelas sekali selepas kejadian itu, Sudir beberapa kali mengundang saya sebagai pemuzik iringannya (untuk Organ) semasa dia mengadakan konsert termasuklah di Sabah. Saya tidak menolak, kami profesional.

Setiap penerbit mempunyai kenangan menarik bersama Sudirman, begitulah saya sepanjang menerbitkan album Sudirman iaitu Anak Muda (1980) Lagu Anak Desa (1980), Lagu Dari Kota (1981), Abadi (1982) dan Lagu Cinta (1982).

Sudir mempunyai keunikan tersendiri. Pertama kali diserahkan tugas menerbitkan albumnya, kami menggunakan sebuah studio di Singapura.

Keunikan yang saya maksudkan itu, ialah setiap kali merakamkan suara, Sudirman mahukan suasana gelap di dalam studio rakaman.

Hairan, dia menyifatkan suasana terang benderang tidak dapat medatangkan feel kepadanya. Sikap Sudirman yang paling saya puji ialah daripada segi penghafalan lirik lagu.

Saya percaya setiap penerbit tidak khuatir apabila Sudirman berada di dalam studio, kerana dia terlebih dahulu sudah menghafal lirik dengan teliti sebelum merakamkan suara.

Sikap seperti ini sukar didapati daripada penyanyi lain yang pernah saya terbitkan album mereka, kerana ada antaranya terlupa lirik lagu yang akan dirakamkan untuk albumnya sendiri.

"Kehadiran dan pemergianmu sentiasa menjadi kenangan abadi yang takkan dilupakan, semoga rohmu berada di sisi orang-orang yang soleh, Al-Fatihah." - S. Atan (03.03.1992)



No comments: