Tuesday, June 26, 2012

Prebet Tidak Lapok Sudirman

 Album Patriotik Sudirman berjudul "ABADI"

Sudirman nampaknya semakin jelas ingin menyampaikan sesuatu kepada masyarakatnya melalui seni suara. Tidak hairan kalau ada yang menggelarkannya sebagai penyanyi masyarakat atau penyanyi rakyat.

Setiap ideanya, di dalam setiap albumnya, senantiasa membawa nafas baru bersama lagu-lagu bertemakan kemasyarakatan. Kemudian terbit pula "Lagu Dari Kota" yang diterbitkan oleh S. Atan. Bermula dari album inilah Sudirman dikenali sebagai penyanyi rakyat.

Baru-baru ini Sudirman sekali lagi menggemparkan orang ramai, sebaik sahaja album terbarunya diedarkan. Album ini berjudul "ABADI" mengandungi 10 buah lagu. Boleh dikatakan lagu-lagu di dalam album ini, adalah lagu-lagu bercorak patriotik, yang menaikkan semangat anak muda untuk menyintai negara.

Ketika memulakan sidang akhbarnya di kolam renang Angkatan Tentera Darat Malaysia di Kementerian Pertahanan Malaysia, Jalan Gurney, Kuala Lumpur, sebuah lagu yang dinyanyikannya telah menaikkan bulu roma.

Lagu "ABADI" ciptaan S. Atan itu berjaya menjadikan Sudirman sebagai seorang tentera darat. Malam pelancaran albumnya itu Sudirman pun berpakaian seorang askar, amat melucukan sekali.

 Sudirman segak berpakaian ala tentera darat

Menurut Sudirman, sejak dulu lagi dia telah menginginkan album nyanyiannya yang mengandungi lagu-lagu seperti itu. "Inilah masanya saya mendapat peluang. Memang janggal dan mungkin juga orang bertanya mengapa saya memilih lagu-lagu patriotik, tidak cinta, kecewa seorang perempuan dan lelaki?" Tanya Sudirman lantang.

Katanya lagi, kalau seorang penyanyi asyik dengan lagu-lagu cinta, sampai bila pun peminat tidak akan meminati lagu lain. "Kalau kita sebagai penyanyi berani membawakan lagu-lagu seperti ini misalnya, mahu tak mahu peminat akan menerimanya, malah akan menjadi kegemaran di samping menanamkan semangat kecintaan kepada negara," kata Sudirman.

Malam itu Sudirman telah bermesra dengan orang ramai yang turut menyaksikan persembahan yang amat menarik, semuanya terpegun dan yakin lagu-lagu Sudirman dari album terbaru ini.

Dia telah diiringi oleh Orkes Tentera Darat di bawah pimpinan Kapten Pit. Dalam suasana riuh rendah, Leftenan Jeneral Jaafar Onn tabik hormat kepada Sudirman. Sudirman malu-malu hormat. "Patutnya saya yang memberi tabik hormat kepada Leftenan Jeneral," ujar Sudirman sambil tersenyum.

Leftenan Jeneral Jaafar Onn tabik hormat kepada Sudirman

Orang ramai bersorak dalam drama lucu itu. Lepas itu penyanyi kesayangan jutaan peminat ini naik ke pelantar terjun di kolam renang itu. Di situ tempat teristimewa Sudir, di atasnya berkibar-kibar bendera Malaysia di samping asap ciptaan berkepul-kepul di udara mencantikkan suasana.

Sebagai contoh, inilah cara Sudirman yang menjadi perhatian ramai. Kalau anda ingat lagi, semasa dia jadi gembala lembu dalam satu rancangan TV tak lama dulu, Sudirman telah menggayakan sepenuh hati, sehingga betul-betul jadi gembala lembu.

Sanggupkah penyanyi-penyanyi lain mencipta identiti sendiri, seperti itu?

Petikan: Majalah Kisah Cinta, keluaran 1 Mac 1982.


No comments: