Thursday, October 27, 2011

Kisah Disebalik 'Pemetik Api' Merisik Khabar Juara Lagu '87


Memang Sudir tidak fikirkan tentang wang RM 3000 dan piala pusingan yang diperolehinya itu. Tapi dia tidak lupa menumpukan perhatian pada Zaiton Sameon, Khatijah Ibrahim dan kumpulan Alleycats. Ketiga mereka ini pada Sudir mempunyai persembahan yang menarik dengan kekuatan lagu yang mereka sampaikan.

Memang Sudir layak menerima anugerah itu. Penampilannya menguasai semua peserta. 'Pemetik Api' yang dinyalakan oleh Sudir memang mempunyai cerita tersendiri. Pemetik api itu dimilikinya sepuluh tahun yang lalu melalui bekas isterinya. Ketika itu mereka masih bercinta dan sama-sama menuntut di Universiti Malaya.

Sudirman tidak merokok sehingga ke hari ini. Tapi semenjak terjumpa sebuah pemetik api ketika sama-sama menonton wayang dengan bekas isterinya, Sudir gemar bermain dengannya.

"Masa itu saya susah. Entah macam mana saya hilangkan pemetik api tersebut. Kerana sayangkannya saya menangis. Dan dia janji akan belikan yang baru bila dia ada duit. Dan itulah pemetik api yang saya gunakan tadi." Ujar Sudirman.

Pemetik api itu dibeli melalui duit biasiswa bekas isterinya itu. Dan Sudirman mengalunkan lagu tersebut khas buat siapa yang mengerti tentangnya. "Kenangan untuk pemetik api dan lagu itu tidak dapat saya lupakan," akhiri Sudirman.

Selepas saja berakhir Juara Lagu 1987. Sudir keluar sebentar mengikut Manan Ngah ke kereta. Dia kemudian diberi sebuah frame lagu 'Merisik Khabar' yang dijahit sendiri oleh isteri Manan Ngah. Sudirman biarpun berjaya sebagai penghibur untuk kali ini tapi dia terkilan dengan kekalahan lagu 'Merisik Khabar'.

Baginya lagu ini sebuah lagu yang menarik dan berhak menerima salah satu hadiah yang dipertandingkan. Terutama dalam kategori komposer terbaik. "Saya rasa TV3 patut membuat perubahan. Nampaknya kemenangan lagu bergantung pada musim. Lagu Merisik Khabar sudah lama dan yang menjadi ikutan dan sering didengar ialah lagu baru. Rasanya mereka perlu mengubah konsep agar ia adil dan sesuai dengan lagu yang dipertandingkan." Komen Sudirman.

Petikan: Artikel URTV terbitan tahun 1987.

Sudir bersama barisan komposer & artis yang memenangi
pertandingan akhir Juara Lagu 1987

Sudirman ketika dinobatkan sebagai pemenang bagi kategori 
'Persembahan Terbaik' melalui lagu Merisik Khabar Juara Lagu 1987


Gandingan Sudirman & Noorkumalasari

Sudirman & Noorkumalasari merupakan teman rapat

HUBUNGAN diantara Noorkumalasari dengan Sudirman yang begitu erat dan mesra sesungguhnya sudah tidak menjadi rahsia lagi. Kemunculan mereka berdua dalam beberapa siri TV dan dalam album terbaru Noor telah membuktikan betapa akrabnya persahabatan mereka berdua.

Sewaktu ditemui ketika sedang membuat rakaman Video Pop di Studio TV3 baru-baru ini, Noor tidak menafikan kenyataan itu. Kata Noor: "Kami rapat sejak dari dulu. Sejak Noor masih jadi isteri Onn dan Sudir jadi suami Kay. Sebenarnya kami jadi mesra dan rapat seperti ini secara kebetulan. Maksud Noor, kebetulan kerana kami sama-sama mempunyai kesukaan yang sama."

"Misalnya, Noor suka warna hitam dan putih, Sudir pun begitu. Sudir suka berlagak garang waktu menyanyi di pentas, Noor pun begitu. Sebab itulah agaknya ramai yang kata 'showmanship' Noor dengan Sudir hampir serupa. Noor tahu ramai yang kata begitu. Sebenarnya itu secara kebetulan!" Akui Noor secara terus terang.

"Peminat Noor sendiri ramai yang hantar surat pada Noor, panggil Noor 'Lady Sudir'. Noor tak kisah dan Noor tak kecil hati. Itukan pendapat dan pandangan peminat terhadap diri Noor."

Menurut Noor, hubungan eratnya dengan Sudir bukan sekadar di dalam lensa kamera ketika menyanyi bersama. "Malah kalau Noor dapat jemputan seseorang pun, Sudir ambil berat."

"Noor jadi lebih mesra dengan Sudir pun sebab sikapnya yang begitu 'take care'. Misalnya sewaktu Noor dapat tawaran menyanyi di Paddock, Sudir datang jumpa Noor minta kepastian."

"Dia meneliti lagu-lagu yang sudah Noor senaraikan untuk Noor nyanyikan di Paddock. Kemudian dia menceritakan pengalamannya waktu menyanyi di Paddock sebagai contoh untuk Noor. "Ujar Noor menceritakan sikap ambil berat Sudir terhadapnya.

Begitulah Sudir! teman yang 'concern' tentang perkembangan karier Noorkumalasari.

Apakah stail rambut Noor yang bersiput dan dicucukkan dengan 'chopstick' panjang itu juga ilham dari Sudir?

"Tidak! Siput dan 'chopstick' ini ilham dari Mike Bernie. Kata dia, muka Noor 'oriental look'. Jadi dia suruh Noor bersiput biar terus nampak ketimuran. Lagipun Noor memang rimas kalau menyanyi rambut mengerbang. Noor lebih suka tunjukkan memek muka waktu menyanyi." Cerita Noor terus terang.

Petikan: Artikel Syok! Peminat Panggil Noor 'Lady Sudir' URTV terbitan 1980-an Oleh Fatimah Hassan.

Sudir & Noor sewaktu merakamkan persembahan lagu 
'Melangkah Seiringan' dalam rancangan Video Pop di TV3




Tuesday, October 25, 2011

Sudirman Sebagai Timbalan Presiden PAPITA

A. Rahman Hassan sebagai Presiden dan Sudirman selaku
Timbalan Presiden PAPITA (Persatuan Penyanyi Tanah Air)

Tokoh Pembela Nasib Penyanyi

Inilah wajah Presiden dan Timbalan Presiden PAPITA yang baru. Kacak dan menggodakan!

Hee! Sekali Sudir bercakap di depan teman-teman artis, seolah-olah bercakap dalam mahkamah rasanya. Teman pulak, sebelum meleret-leret..... nak juga ambil peluang kat sini mengucapkan tahniah di atas kemenangan A. Rahman Hassan selaku Presiden PAPITA dan Sudirman sebagai Timbalannya. Semoga di bawah pimpinan mereka. Persatuan PAPITA semakin teguh dan dihormati!

Gabungan penyanyi Pop Yeh Yeh dan penyanyi tahun 70-an dan 80-an, menjadikan A. Rahman Hassan dan Sudirman sebagai satu 'team' yang diharapkan membela nasib rakan seperjuangan di tahun 80-an dan seterusnya.

Pada pandangan temanlah, pemilihan mereka memang tepat sekali! Sebagai rakan yang sentiasa berhubung rapat dengan para artis, teman dan rakan-rakan wartawan yang lain berharap kerjasama antara media massa dan PAPITA akan bertambah erat lagi!

Dengan kukuhnya PAPITA, segala masalah yang timbul dikalangan artis.... bolehlah teman rujuk kepada A. Rahman Hassan dan Sudirman. Itu baru kena!

Petikan: Candid Camera URTV terbitan 1980-an

Inilah dia barisan pemimpin-pemimpin PAPITA

Sindir-Menyindir Sudir & Fauziah

SEWAKTU sedang rancak majlis pemilihan jawatankuasa baru PAPITA tempoh hari, berlakulah sedikit sindir-menyindir antara Sudirman Haji Arshad dengan juruhebah Fauziah Nawi.

Pada mulanya Sudirman bangun membuat usul: "Dalam memilih jawatankuasa baru PAPITA ini biarlah kita memilih mereka yang baru dari semua peringkat."

Tak lama kemudian, Fauziah Nawi bangun menghampiri pembesar suara: "Dalam memilih jawatankuasa ini kita tak perlu kira orang lama atau orang baru, tapi kita pilih orang yang boleh buat kerja." Nada suaranya yang lain dari biasa.

Sudirman segera mengangkat tangan minta izin dari Pengerusi Tetap Haji S.M. Salim untuk bercakap. Sudirman menerangkan: "Saya faham cakap-cakap Fauziah itu kenen ke saya. Saya tak bermaksud untuk mengenepikan orang lama. Maksud saya biarlah kita pilih jawatankuasa PAPITA ini dari penyanyi yang mewakili berbilang peringkat supaya mereka dapat membawa masalah mereka ke dalam setiap mesyuarat nanti kerana kita ada berbagai lapisan penyanyi." 

Sebelum suasana menjadi lebih tegang, Haji S.M. Salim meminta isu itu ditutup segera demi menyelamatkan suasana keharmonian majlis.

Sewaktu jawatankuasa baru PAPITA diarahkan untuk duduk di sebelah kerusi hadapan hadirin, kelihatan Fauziah Nawi menghampiri Sudirman. Mungkin ekoran dari sindir-menyindir tadi.

Petikan: Artikel URTV terbitan 1980-an


Monday, October 24, 2011

Sepak Takraw Catat Sejarah - ZAM

Sudir berbincang mengenai persembahannya dengan ZAM.  

"Sumbangan Sudirman mempopularkan Kejohanan Sepak Takraw MAS - Utusan Malaysia - RTM yang terhebat dalam sejarah negara tidak boleh dinafikan."

Sesuatu yang tidak dapat saya lupakan di sebalik kejayaan gemilang dan bersejarah Kejohanan Sepak Takraw MAS - Utusan Malaysia - RTM yang bermula pada tahun 1985 di peringkat nasional hingga mencapai peringkat antarabangsa pada tahun 1988 ialah surat dari penghibur terkemuka negara, Sudirman yang dihantarnya kepada saya dalam penerbangannya dengan MAS ke London setelah memberikan sumbangan hiburan yang hebat di kejohanan itu pada tahun ketiga (1987).

Surat itu mencurahkan perasaan tersinggungnya kerana menurut persepsinya ucapan saya ketika pembukaan Kejohanan Sepaktakraw 1987 tidak memberikan pengiktirafan kepada sumbangannya. Bahagian ucapan saya yang telah menyinggung perasaannya ialah "sambutan yang hebat bukanlah semata-mata kerana adanya persembahan Sudirman."

Sudirman sangat gembira apabila dijemput untuk mengadakan persembahan bagi menambahkan kemeriahan kejohanan itu dan beliau telah memberikan sepenuh komitmen dari peringkat persiapan awal hingga ke akhir. Beliau telah datang berbincang dengan Jawatankuasa Dasar tentang format rancangan persembahannya dan memberikan beberapa ideanya yang kreatif untuk menyesuaikan persembahan dengan semangat kejohanan itu.

Petikan: Rencana Utusan Malaysia terbitan 30 Ogos 2009 oleh Tan Sri Zainudin Maidin bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan.




Azhar Peminat Setia Allahyarham Sudirman

 Azhar bergambar kenangan bersama Datin Rodziah

AZHAR - Peminat setia arwah SUDIR, tidak ketinggalan hadir di majlis tahlil genap setahun Sudir yang kita kasihi telah berpindah ke alam baqa' meninggalkan orang-orang yang disayanginya dan yang menyayanginya.

Pertama kali datang ke rumah kakak Sudir, Azhar terus terdiam dan terpegun bila menatap gambar-gambar arwah Sudir yang menghiasi sebuah sudut di rumah kakak kesayangannya itu. 

Azhar yang mulai nak sebak itu terus menguntum senyum bila jurugambar Jeffri Iran meminta dia memakai tanjak songket kepunyaan Allahyarham dan bergambar di samping Puan Rodziah yang tidak keberatan melayani Azhar yang begitu terpegun membelek semua barangan koleksi arwah Sudir yang terdapat di sudut itu.

Begitulah... dalam sebak kita boleh tersenyum semata-mata untuk menahan perasaan sedih pilu  mengenangkan Allahyarham, perginya seperti disambar helang. Yang tinggal hanyalah khazanahnya sahaja.

Alangkah baiknya kalau kerajaan Pahang Darul Makmur dapat mengabadikan segala kenangan terhadap Sudir ditempatkan seperti Pustaka Kenangan Sudirman yang sentiasa dikunjungi ramai.

BAM - Anggap SUDIR satu-satunya insan mulia yang pernah BAM kenali.

Petikan: Syhhh...BAM, URTV terbitan tahun 1993

Azhar bergaya dengan "Sudir Shade"



Sunday, October 23, 2011

Sudirman Sebagai Usahawan

 Sudir bersama pengurusnya Mr. Dunn di pejabat SUDI Sdn. Bhd.

SIAPA sangka anak kecil dari Kampung Bukit Tok Embun, Temerloh Pahang Darul Makmur ini, akan muncul sebagai Penghibur No.1 Asia. Dan siapa sangka anak kampung ini juga telah mengeluarkan minuman ringan atas jenamanya sendiri "SUDI". Itulah tuah manusia.

Bertempat di kawasan termahal di bandaraya Kuala Lumpur, SUDIRMAN USAHA DAGANG INDUSTRI atau ringkasannya SUDI telah mula beroperasi sejak awal tahun 1990. Di tingkat 4, UBN Tower itulah, Sudir banyak menghabiskan waktu siangnya untuk menguruskan perniagaannya yang kian memuncak. Pejabat SUDI cukup eksklusif. Sejurus sahaja anda memasuki ruang pejabat "glamour"nya sudah terasa. Poster-poster besar keratan akhbar terpampang di bilik menunggu. Pengunjung dapat membaca kejayaan-kejayaan besar Sudir di ruang ini, sambil duduk di kerusi empuk berlantai karpet tebal warna merah jambu dan menikmati minuman SUDI.

Pejabat Sudir terbahagi kepada dua ruang, ruang SUDIRMAN PRODUCTION SDN. BHD. yang mengendalikan "show" Sudir dan ruang SUDI yang mengendalikan perniagaannya. Bilik pejabat Sudir terletak di ruang SUDIRMAN PRODUCTIONS. Berkarpet putih gebu, bilik ini amat istimewa dan sesuai dengan keperibadian Sudir yang sentiasa mahukan yang terbaik. Perabutnya diperbuat dari kaca dan kayu yang mahal. Melalui tingkap kacanya, sebahagian dari kota Kuala Lumpur dapat dinikmati.

Di sebelah bilik Sudir ialah bilik pengurusnya, Encik Dharanee Dharan Kannan atau Mr. Dunn yang juga bertindak sebagai Pengarah Urusan SUDI. Di luar terdapat ruang pejabat yang menempatkan 4 orang pekerja Sudir. Ruangnya berlantai karpet merah jambu dan nampak luas. Di sini juga terpampang poster-poster gergasi Sudir ketika menyanyi.

Di bahagian SUDI pula, karpetnya warna kelabu dan menempatkan kira-kira 15 orang pekerja. Bahagian ini pun kelihatan amat lapang. Sudir masuk ke pejabat jam 11.00 pagi, atau lebih awal kalau ada "appointment", dan pulangnya pula agak lewat malam. Di pejabat, pekerja-pekerjanya menggelarkan Sudir "MR. MANN". Menurut seorang pekerjanya, itu adalah arahan Sudir. Menurut mereka lagi Sudir adalah seorang BOSS yang amat baik.

Kata Sudir pula "Saya harus bekerja lebih keras untuk menampung pekerja dan membayar sewa pejabat. Mungkin bila dah lega sikit nanti, saya bercadang untuk membeli terus lot pejabat di bandaraya. Kalau bayar tiap-tiap bulan pun setidak-tidaknya ia kepunyaan saya. Insya-Allah!"

Di ruang ini kita paparkan gambar-gambar beberapa sudut pejabat SUDI untuk tatapan pembaca. "SUDILAH!" Kata Sudir sebelum menutup wawancara.

Sudir bersama Air Tin SUDI keluaran syarikatnya

Petikan: URTV keluaran tahun 1990.

Saturday, October 22, 2011

Sudirman Pernah Bercita-Cita Menjadi Pengarah Filem


Pada tahun 1987, Sudir menyatakan hasratnya untuk melanjutkan pengajian dalam bidang perfileman dan teater di New York selama tiga tahun. Katanya, apabila pengajiannya tamat, filem pertama yang hendak diarahkannya ialah filem yang berunsur patriotik.

Bagaimanapun, niat mengarahkan filem memang sudah lama tersimpan di hatinya. Pada sidang media sempena pelancaran album Orang Kampung pada tahun 1986, beliau merancang mengarahkan filem komedi yang skripnya ditulis beliau sendiri. Sudir membayangkan barisan pelakonnya ialah Noorkumalasari, Khatijah Ibrahim, Yusni Jaafar, Raja Ema selain beliau sendiri.

Menjelang penghujung usianya, Sudirman memberitahu, dia telah menyiapkan skrip filem berjudul Primadona dan bercita-cita untuk menjadi penerbit dan pengarahnya. Namun sayang hasratnya itu tidak kesampaian.

Temubual Eksklusif URTV dengan Sudirman berkenaan Filem:

URTV: Bagaimana pula dengan pembelajaran tentang filem yang dulu Sudir nak ikuti?

SUDIR: Saya ni memang macam tu. Kalau saya ada projek, saya akan beritahu, bukan untuk memberitahu semata, tetapi juga menjadi pegangan saya untuk mengotakan apa yang telah saya kata. Begitu juga dengan ura-ura untuk belajar filem. Memang telah saya usahakan, mendaftar diri, memilih kursus, menetapkan waktu kursus dan pensyarahnya. Tetapi berikutan dengan kejayaan baru-baru ini, pengurus saya berpendapat yang saya harus menumpukan perhatian terhadap kejayaan baru ini. Saya boleh belajar bila-bila, katanya. Dia pengurus saya, jadi saya mengikut saja asalkan waras.

URTV: Maknanya, peminat filem tempatan masih boleh mengharap untuk menonton filem arahan Sudir pada suatu hari nanti?

SUDIR: Insya-Allah, begitulah. Saya suka meng'create', jadi bidang arahan filem memberi saya satu cara terbaik.

Petikan: URTV keluaran 1 Jun 1989.




Sudirman Tercabar di UKM

Konsert Malam Anak Desa UKM 
(Rakaman Langsung)

JIKA tidak kerana campur tangan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Mahathir mungkin konsert Malam Anak Desa Bersama Sudirman yang diadakan di kampus Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 5 Januari 1985 dibatalkan terus kerana tentangan keras daripada Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM).

Pembatalan itu terpaksa dibuat apabila bantahan sampai kepada peringkat mengancam dan sesuatu yang buruk akan berlaku jika diteruskan. Risalah-risalah disebarkan menyifatkan penganjur dan penyokong-penyokong konsert itu sebagai taghut dan kafir. Selain beberapa persatuan mahasiswa, Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UKM (PKAUKM), Profesor Dr. Shahril Mohd Zain bertindak sendirian menyokong bantahan itu, menyebabkan beliau dikecam oleh beberapa orang pegawai dan pentadbiran kanan UKM.

Bersama-sama dengan PMUKM dalam bantahan ini ialah Persatuan Mahasiswa Fakulti Islam, Persatuan Kakitangan Akademik UKM, Persatuan Anak Kelantan, Jaksa Komsis, Persatuan Mahasiswa Sains dan Dekan Fakulti Pengajian Islam, Haji Idris Omar. Ini merupakan suatu episod hitam yang mencemarkan UKM yang pada peringkat awal perkembangannya untuk menjadi sebuah universiti berkualiti dan bertaraf nasional. Beberapa pihak menyifatkan UKM sebagai Universiti Kolot Melayu.

Sebelum peristiwa ini PMUKM mendalangi beberapa usaha dengan menghalang kegiatan kesenian dan kebudayaan di universiti itu. Bagaimanapun ini tidak sahaja berlaku di UKM tetapi juga merupakan fenomena di Universiti Malaya dan juga di UiTM di mana beberapa orang ustaz dan pengikut mereka mengecam pendidikan seni dan hiburan di institut itu.

Tenaga pengajar UiTM dan juga UKM yang progresif sering naik dan turun tangga pejabat Utusan Melayu untuk memaklumkan masalah gangguan, ugutan dan penghinaan yang sering diterima daripada golongan pelampau agama yang berfikiran sempit. Berikutan tekanan yang dihadapi, Persatuan Mahasiswa Fakulti Ekonomi UKM yang menganjurkan malam bersama Sudirman itu untuk mengutip derma bagi Pemadam dan tabung kegiatan mereka membatalkan pertunjukan itu setelah berunding dengan pihak berkuasa UKM untuk mengelakkan berlakunya kejadian tidak diingini. 

Risalah disebarkan selepas sembahyang pada suatu Jumaat mengecam penganjur sebagai berotak jahiliah , berperangai kafir walaupun lidah beriman. Pembeli tiket dan penyokong pertunjukan itu dianggap sebagai orang yang mengkhianati kesucian Islam.

Utusan Malaysia adalah satu-satunya akhbar pada masa itu yang paling di hadapan dalam mendedahkan tindakan mahasiswa tersebut, mengecamnya dan memberikan sokongan kepada pihak penganjur.


Seorang tutor Jabatan Geografi UKM Abd Rahim Md. Nor telah menulis panjang dalam Utusan Malaysia 23 Januari 1985 marahkan Awang Selamat yang menyifatkan bantahan itu memberikan imej UKM sebagai universiti yang mundur ke belakang, tidak terbuka dan tidak bersifat nasional dan universal dan tidak menampakkan imejnya sebagai sebuah universiti. Tetapi lebih kepada imej pondok yang banyak terdapat di kampung-kampung terutama di Kelantan. Abd. Rahim antara lain berkata, "Ditinjau dari sudut mana pun atau oleh mana-mana pihak yang sempurna imannya, pertunjukan sesebuah konsert yang dalamnya terdapat orang atau orang orang yang memperagakan diri, suara, gaya, emosi, gerak-geri dan pakaiannya, apalagi bila mencampur adukkan kaum wanita dan lelaki yang bukan muhrim di atas sebuah pentas dan menjadi tontonan orang ramai, hukumnya adalah haram. Ini bukan sahaja kebenaran Islam tetapi hakikat agama suci itu," katanya.

Pembatalan konsert itu kerana ugutan, "Kalau diteruskan juga, tunggulah jawapannya pada 5 Januari" akhirnya mendedahkan sikap silent majority di kalangan kakitangan akademik dan mahasiswa universiti itu. Sepuluh buah persatuan yang bergabung di bawah Persatuan Mahasiswa mengisytiharkan mereka tidak bersama dengan PMUKM sebaliknya menyampaikan memorandum membantah pembatalan pertunjukan itu kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Musa Hitam di samping menuntut kerajaan menyiasat anasir luar yang berada di belakang penentangan konsert berkenaan.

Mereka menyatakan tindakan PMUKM itu tidak mewakili segenap persatuan secara menyeluruh. Beberapa pensyarah pula mengecam Persatuan Kakitangan Akademik UKM yang menyokong pembatalan konsert itu kerana perbuatan tersebut melanggar piagam universiti yang melarang para pensyarah menyebelahi mana-mana pihak mahasiswa.

Memorandum membantah pembatalan pertunjukan itu dihantar kepada Timbalan Perdana Menteri menerusi Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar UKM) Prof. Madya Dr. Abdul Halim Othman dengan salinannya kepada Menteri Pelajaran Datuk Abdullah Ahmad Badawi. Pembatalan konsert itu mengecewakan ribuan orang yang membeli tiket terutama sekali kalangan mahasiswa dan keluarga ahli-ahli akademik.

Kampus

Orang ramai di luar kampus turut mengecam bantahan terhadap pertunjukan itu sebagai perbuatan "kolot dan liar" yang mencemarkan keseluruhan mahasiswa dan kakitangan UKM. Reaksi marah ini tidaklah mengejutkan kerana pada masa itu Sudirman sedang berada di puncak populariti di kalangan masyarakat berbilang kaum dari peringkat kanak kanak, belia dan orang dewasa dan juga orang tua.

Reaksi Sudirman sendiri ialah "sedih kerana mengecewakan ramai yang telah membeli tiket." Komposer terkenal Ahmad Nawab merasa kesal "kerana dikaitkan bantahan itu dengan Islam sedangkan Islam agama yang paling progresif," katanya.

Presiden Persatuan Penyanyi Tanah air (Papita) Ahmad Daud yang juga seorang penyanyi berkata "Menyanyi memang satu profesion, suara merdu yang ada pada seseorang penyanyi itu adalah kurniaan Tuhan."

Kontroversi ini diberikan publisiti meluas oleh akhbar Utusan Melayu dan Utusan Malaysia dan ia menarik perhatian Dr. Mahahtir yang mendorongnya memanggil saya dan juga Ketua Pengarang akhbar Berita Harian ke kediamannya yang turut disertai oleh Musa dan Abdullah.

Dr. Mahathir merasa sedih kerana mahasiswa kita yang sepatutnya mempunyai sikap terbuka dan berani untuk membuat penyesuaian dengan persekitaran dan membina ketahanan diri dalam masyarakat yang pelbagai budaya telah menampakkan diri mereka sebagai golongan yang percaya kepada pengasingan diri sebagai kekuatan.

Beliau bersetuju dengan tindakan pihak penganjur membatalkan pertunjukan Sudirman itu sebagai langkah penangguhan sementara. Tetapi beliau mengarahkan Menteri Pelajaran memastikan pertunjukan itu diadakan semula pada masa sesuai.

Berikutan dengan itu Konsert Malam Anak Desa Bersama Sudirman diadakan pada 2 Mac 1985 di Dewan Tun Abdul Razak UKM dengan mendapat sambutan yang di luar jangkaan berikutan kehadiran lebih 3,000 terutama kalangan mahasiswa dan kakitangan akademik serta keluarga mereka. Konsert itu berlangsung dalam kawalan ketat kerana ada ugutan disebarkan bahawa bala akan turun pada pukul 9.47 malam. Bagaimanapun pada detik itu seluruh penonton sedang berada dalam keadaan terpukau mendengarkan Sudirman membawakan lagu Anak Dagang.

Penonton yang mulanya berada dalam debaran sebelum pertunjukan dimulakan kerana "Selendang Merah" akan datang menghukum orang-orang kafir bertukar menjadi tenang dan ceria sebaik sahaja lampu dinyalakan dan Sudirman memulakan persembahan.

Komen yang menarik daripada seorang penonton selepas pertunjukan itu ialah "Saya tidak rasa menjadi kafir setelah menonton sebaliknya hati saya terguris dengan mesej-mesej yang disampaikan oleh Sudirman menerusi lagu-lagunya."

Sudirman membuktikan kepada penonton bahawa beliau adalah seorang penyanyi yang menjiwai inspirasi nasional. Beliau menyelimutkan tubuhnya dengan bendera Malaysia dan menyanyikan lagu- lagu yang berunsur kecintaan pada tanah air dan kemanusiaan.

Antara lagu yang disampaikan ialah Anak Desa, Tanah Ini Tanahku, Tegakan Bendera Kita, 31 Ogos, Balik Kampung, Ayah Dan Ibu, Warisan dan lain-lain yang menggambarkan dirinya bukan sebarang seniman tetapi seorang seniman patriotik.

Wartawan New Straits Times Sahibullah menulis dalam NST 4 Mac 1985 mengenai kejayaan hebat konsert itu dengan kata- kata "Tidak perlu ada ketakutan sama sekali jika seseorang itu percaya pada tuhan." Thus as you can see, there was nothing to fear at all if one puts one's trust in God.

Suatu lagi percubaan untuk mengagalkan konsert Sudirman pada 17 Ogos 1985 oleh Persatuan Islam Universiti Malaya tidak berjaya kerana ketegasan Naib Canselor Universiti Malaya profesor Diraja Ungku Aziz.

Ungku Aziz berkata, "Pihak universiti tidak boleh membatalkan konsert ini semata-mata kerana ada pihak yang tidak menyenanginya atau beranggapan ia bercanggah dengan ajaran Islam. Kerajaan sendiri tidak mengharamkan lagu dan persembahan penyanyi Sudirman" Utusan Malaysia 6 Ogos 1985.

Perubahan dinamik sosiopolitik tanah air dengan penggabungan puak-puak politik pelampau agama dan perkauman yang berkompromi atas core values masing-masing juga menjadikan kegiatan Islam di universiti universiti lebih moderate dan rasional sekarang ini. Tindakan demonstrasi membantah pertunjukan Sudirman seperti yang berlaku pada tahun 1985 dan juga demonstrasi bantahan terhadap majlis hiburan di Istana Kelantan dan juga di UiTM Terengganu yang dilakukan anasir pelampau Islam tidak lama dahulu, tidak mungkin akan berlaku lagi kerana ia menjadi tamparan kepada idola mereka di luar kampus dan akan menyebabkan mereka kelihatan berada di luar kesedaran baru politik puak pelampau yang menghalalkan cara untuk mencapai matlamat.

Petikan: Rencana Utusan Malaysia bertarikh 03 Januari 2010 Oleh Tan Sri Zainudin Maidin bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan.

Komen Sudirman Berhubung Isu Ini

"Apabila ada segelintir manusia yang mengkafirkan pertunjukkan saya, dengan hati tenang saya menghadapinya. Saya anggap ia seperti api kecil dan perlu dipadamkan sebelum ia merebak dan menjadi besar dan membahayakan," kata Sudir dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia (SPM) terbitan RTM pada Mac 1985.

"Dalam kerjaya saya, pelbagai cabaran dihadapi tetapi saya lalui dengan tabah kerana ini adalah pilihan saya sendiri," katanya.

Friday, October 21, 2011

Atai mengenang 10 tahun pemergian 'Cokman'

 Kenangan Atai bersama Allahyarham Sudirman

ALANGKAH sukarnya untuk mewajahkan hakikat hidup seorang seniman dengan kanta yang jujur dan tulus. Ketika artikel ini ditulis, minda kami telah bejat. Apatah lagi apabila dihadapkan dengan realiti perjalanan hidup seniman kebanggaan negara, Sudirman Haji Arshad. Tanpa sedar, telah sedekad Allahyarham Sudirman atau Sudir berhijrah ke alam barzakh. Saban tahun selepas pemergiannya, penganjuran majlis, keraian dan pelancaran pelbagai pakej nostalgia bagaikan sebuah retorika seni sedangkan sebahagian yang lain hanya menjadi pengeksploit atas nama survival kapitalis seni.

Secara jujur, layar hidup seorang seniman yang jujur tidak wajar dikupasbicarakan. Lantaran banyak ranjau pahit yang ditempuh ketika menuju ke puncak sedangkan yang terpamer di kaca mata masyarakat ialah keceriaan yang memukau. Pemergian Sudir pada hari Sabtu 22 Februari 1992 sebenarnya membawa bersama seluruh kegembiraan dan keceriaan hidup mereka yang akrab dengan arwah. Lebih-lebih lagi kepada ahli keluarga Allahyarham.

Justeru, pertemuan Mingguan dengan Atai atau nama sebenarnya Razman Azrai Datuk Zainudin pada pagi Rabu lalu di Coffee Bean, Bangsar membuka kembali susur galur hidup dan perjuangan Sudirman.

Barangkali tidak semua pembaca tahu siapa Atai dalam hidup Sudirman. Yang mengenali dan akrab pula barangkali sudah mula melupakan budak lelaki kecil yang manja, keletah dan begitu disayangi oleh Allahyarham. Atai masih seperti dahulu. Dia tenang, petah dan murah dengan senyuman seperti juga bapa saudaranya Sudir. Dulu, ke mana sahaja ada Sudir, di situ ada kelibat wajah manja yang saling tidak tumpah seperti Cokman, iaitu panggilan manja Atai kepada bapa saudaranya.

"Saya begitu rapat dan manja dengan Cokman. Malah Cokman menganggap saya seperti anaknya sendiri. "Sehinggakan Cokman pernah menyuruh saya memberitahu rakan-rakan peguamnya yang bertanyakan siapakah saya: "Katakan sahaja awak anak Cokman,'' Atai memulakan perbualan. Pemergian Penghibur No. 1 Asia itu berlaku ketika usia Atai baru mencecah 18 tahun. Sarat kesedihan yang ditanggung oleh Atai di penghujung usia remaja itu dipendam sedekad lamanya. Tidak sedikit rasa terkilan bersarang di dada anak muda ini apabila melihat nama Sudir gah dijaja dan dijulang.

Persoalannya, belum pernah sekalipun naluri Cokman dan manifestasi seni yang diperjuangkannya disingkap secara tulus - tanpa perlu bertopengkan acara yang bakal memberikan keuntungan kepada kapitalis seni tanah air. Kini Atai sudah berusia 28 tahun, matang dan berwibawa. Dia sekarang sudah bergelar sarjana lulusan University of Rhode Island, Amerika Syarikat.

Seandainya masyarakat tahu gejolak jiwa pemuda ini, pasti mereka bersama berdiri di belakangnya untuk mengangkat perjuangan anak seni bernama Sudir. Banyak benar koleksi pengalaman yang dikongsi dengan Atai mengenai Sudir sepanjang lebih dua jam perbualan dengan Mingguan. Tidak ramai yang tahu betapa kasih sayang dan rasa hormat ahli masyarakat - hatta orang yang menjadi perompak sekalipun - begitu tebal terhadap Allahyarham Sudir.

"Pernah suatu ketika saya dan Cokman berjalan bergandingan sambil mencuci mata di pasar malam Bangsar. Tiba-tiba muncul seorang perompak dengan pisau terhunus diacukan ke pinggang Cokman. "Saya sudah kaget. Cokman tetap tenang. Saya masih ingat perompak itu menggesa diserahkan dompet atau wang kepadanya jika kami sayangkan nyawa. Tiba-tiba Cokman menoleh ke belakang memandang ke arah perompak tersebut. "Sebaik sahaja perompak itu terlihat wajah Cokman, dia terperanjat. Perompak itu lantas memohon maaf dan terus lari,'' cerita Atai.

Ketika ditanya mengenai kerinduannya kepada Allahyarham Sudir, Atai merenung jauh. Sambil menghela nafas panjang dia berkata, "belum ada satu hari yang berlalu tanpa saya mengenanginya. ''Sepanjang 10 tahun pemergian Sudir, masyarakat tidak pernah tahu betapa setiap kali Syawal menjelma, setiap kali itulah juga Atai dan keluarganya menyeka air mata. "Kami sekeluarga tidak boleh mendengar alunan suara Cokman mendendangkan lagu Dari Jauh Ku Pohon Maaf,'' kata Atai dalam suara yang bergetar.

Bahkan sebak yang mereka tanggung tidak berakhir di situ sahaja. Mana mungkin Hari Kebangsaan negara tidak diserikan oleh alunan lagu Tanggal 31 nyanyian Sudir. Kesengsaraan dan kehibaan sudah menjadi sebahagian daripada rencam hidup Atai sekeluarga. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Mereka tidak mungkin mampu lari daripada alunan suara Allahyarham Sudir yang jiwanya sudah berakar dan bernafas di seluruh kehidupan peminat seni tanah air. Masyarakat Malaysia sudah terlalu akrab dengan Sudir. Mereka yang pernah hidup sezaman atau dewasa dengan lagu-lagu Sudir amat mengagumi dan menyayangi seniman tulen berjiwa besar ini.


Namun, lumrah seorang seniman yang tulen - berjuang atas nama kecintaan kepada seni semata-mata, lazimnya akan terkorban jiwa, perasaan dan peribadi. Allahyarham Sudir tidak terkecuali. Namun seluruh kekecewaan itu hanya ditanggung oleh Sudir sendirian. "Selepas kegagalan rumah tangga Cokman bersama Aunty Kay (Kamariah), Cokman banyak menyendiri di biliknya yang suram dan kelam,'' Atai mengimbas kenangan itu. Seluruh kegelisahan hidup yang ditanggung oleh Allahyarham Sudirman, kata Atai, tidak sekalipun pernah ditunjukkannya kepada keluarga.

Kata Atai, sebaik keluar dari kamarnya itu, Cokman pantas menjadi periang, lucu dan penuh dengan jenaka. Demikianlah Atai yang menyimpan seribu cerita perjalanan hidup seorang seniman legenda. Pada detik-detik akhir wawancara, Atai tidak mampu membendung keharuannya. "Pada peringkat awal pemergian Cokman, kami sekeluarga sentiasa diselubungi kesedihan kerana arwah terlalu istimewa buat kami. "Cokman pergi membawa seluruh kebahagiaan hidup kami sekeluarga,'' ujar Atai perlahan. Dia berikrar tidak akan melupakan amanat terakhir Sudir kepadanya agar tidak sekali-kali meneruskan kehidupan sebagai artis.

"Arwah berpesan kepada saya agar bekerja keras dan melakukan sesuatu untuk agama, bangsa dan negara. Paling utama, janganlah mengikut jejak Cokman sebagai anak seni. Kata Cokman, hidup anak seni penuh dengan pancaroba. ''Dalam nada sedih, Atai mencurahkan isi hatinya: "Sepuluh tahun berlalu tetapi saya masih terlalu merindui dia.''

Petikan: Mingguan Malaysia bertarikh 24 Februari 2002

Saturday, October 15, 2011

Kenangan Sudirman Bersama Ahmad Jais

Allahyarham Datuk Ahmad Jais 28 Mac 1936-11 Oktober 2011

Di antara artis lama yang saya 'respect' ialah Abang AHMAD JAIS. Masa saya kecil dulu saya pernah bertanyakan ibu (mak tiri) saya. "Dalam ramai-ramai penyanyi, mak suka siapa?" "Mat Jaeh" katanya.

Waktu itu, saya tidak kenal siapa Ahmad Jais, sehinggalah saya mendengar lagu "GELISAH" nyanyiannya. Di kampung saya, kami mengadakan 'talentime'. Kereta buruk dijadikan pentas. Saya menyanyikan lagu "GELISAH" dan menang! Hadiahnya, sabun buku cap kapak!

Apabila Ahmad Jais menyanyi di Temerloh, Pahang, sayalah yang paling dulu sekali masuk dewan. Teringat saya, pada tahun 1976, di Melaka Ahmad Jais menjadi penyanyi jemputan Bintang RTM. Dia kata saya pasti akan menang. "Kerat jari abang kalau Sudir tak menang!" katanya.

Dia kesian, sebab saya tercengang-cengang di belakang pentas. Tentu dia fikirkan saya cemas dan takut kalah. Sebenarnya, saya tercengang kerana tak percaya Ahmad Jais ada di situ....AHMAD JAIS? Kalau mak saya ada sama, tentu dia pengsan 40 hari!

Petikan: Teringat-Ingat! Catatan: Sudirman Haji Arshad sekitar tahun 1980-an

Nota: Penyanyi veteran Datuk Mohd Jais bin Ahmad atau lebih dikenali sebagai Ahmad Jais telah meninggal dunia di Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC) kira-kira pukul 9.20 pagi 11 Oktober 2011 dipercayai akibat masalah paru-paru. Allahyarham Datuk Ahmad Jais berusia 75 tahun. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Al-Fatihah.

Perjalanan Akhir Allahyarham Datuk Ahmad Jais

Thursday, October 13, 2011

Dato' Sudirman Jiwa Merdeka

Album Kompilasi Patriotik Dato' Sudirman Jiwa Merdeka

Warner Music (Malaysia) Sdn. Bhd. telah mengeluarkan album kompilasi terbaru Sudirman yang berjudul Jiwa Merdeka. Album ini memuatkan 36 buah lagu. Kebanyakan lagu-lagu dari album ini adalah lagu yang berunsur patriotik dipetik dari album ABADI terbitan EMI (Malaysia) Sdn. Bhd. pada tahun 1982. Antara lagu-lagu dari album ABADI yang dimuatkan ialah; 31 Ogos, Pertemuan Abadi, Di Bumi Bertuah, Untukmu, Indahnya Alam, Tegakkan Bendera Kita, Warisan, Sabarlah Menanti & Kehadiranku.

Sudirman Aku Penghiburmu Cetakan Ke-2

CD Album Sudirman Aku Penghiburmu Cetak Ke-2 Tahun 2011

Warner Music (Malaysia) Sdn. Bhd. kini mengeluarkan cetakan ke-2 album Sudirman yang berjudul Aku Penghiburmu dalam format Compact Disc Digital Audio (CD). Cetakan pertamanya adalah pada tahun 1978 dalam bentuk LP (Piring Hitam) & Kaset. Jadi kepada peminat-peminat yang tak berkesempatan mendapatkan album ini dulu maka segeralah ke kedai-kedai CD yang berhampiran sebelum kehabisan stock. Album ini diterbitkan oleh komposer terkenal ketika itu iaitu Dato' Dr Ahmad Nawab. Antara lagu-lagu yang dimuatkan dalam album ini adalah; Aku Penghiburmu, Mama (Untuk Saloma), Bila Hati Terpikat, Maya, Jali-Jali, Kerana Mata, Kasih, Jika Kau Pergi, Hanya Lagu, Cinta dan Cita, Gugur Di Tangkai Madu & Gadis Semalam. 

 Kaset Sudirman Aku Penghiburmu Cetakan Pertama Tahun 1978

Thursday, October 6, 2011

YouTube Yang Menghimpunkan Koleksi Video Sudirman

Channel YouTube Datuk Sudirman Haji Arshad
(http://www.youtube.com/sudirmanarshad)

Kepada peminat-peminat setia Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad yang tidak berkesempatan menonton persembahan Sudirman ketika hayatnya, anda kini berpeluang menyaksikan kehebatan "Hero Pentas" yang suatu ketika pernah digelar "The Singing Lawyer" ini melalui satu Channel YouTube Khas yang diwujudkan bagi menghimpunkan koleksi-koleksi video retro persembahan Sudirman ketika zaman kegemilangannya. Idea mewujudkan Channel YouTube ini tercetus apabila saya melihat kurangnya usaha dari pihak stesen TV untuk mengimbau kembali nostalgia persembahan Sudirman untuk tatapan umum khususnya generasi muda. Generasi selepas era Sudirman kebanyakkannya tidak mengenali Sudirman dengan erti kata sebenar, mereka hanya mengenali Sudirman melalui lagu-lagunya yang popular sahaja. Dengan kewujudan Channel YouTube ini diharapkan dapatlah dipertontonkan kepada mereka bahawa Malaysia juga mempunyai seorang Lagenda Seni yang begitu hebat bakatnya yang setaraf dengan Lagenda Antarabangsa sepertimana Elvis Presley, The Beatles, Michael Jackson dan seumpamanya. Channel ini telah diwujudkan pada 30 Disember 2010 yang lalu, yang setakat ini telah menghimpunkan 90 buah video berkaitan Sudirman & telah berjaya menarik penonton seramai 214,509 orang. Video-video ini adalah koleksi peribadi saya dan juga sumbangan dari pemilik Channel http://www.youtube.com/abgcantik (Pengumpul Koleksi Retro) serta dari peminat setia Sudirman sendiri.