Thursday, October 27, 2011

Kisah Disebalik 'Pemetik Api' Merisik Khabar Juara Lagu '87


Memang Sudir tidak fikirkan tentang wang RM 3000 dan piala pusingan yang diperolehinya itu. Tapi dia tidak lupa menumpukan perhatian pada Zaiton Sameon, Khatijah Ibrahim dan kumpulan Alleycats. Ketiga mereka ini pada Sudir mempunyai persembahan yang menarik dengan kekuatan lagu yang mereka sampaikan.

Memang Sudir layak menerima anugerah itu. Penampilannya menguasai semua peserta. 'Pemetik Api' yang dinyalakan oleh Sudir memang mempunyai cerita tersendiri. Pemetik api itu dimilikinya sepuluh tahun yang lalu melalui bekas isterinya. Ketika itu mereka masih bercinta dan sama-sama menuntut di Universiti Malaya.

Sudirman tidak merokok sehingga ke hari ini. Tapi semenjak terjumpa sebuah pemetik api ketika sama-sama menonton wayang dengan bekas isterinya, Sudir gemar bermain dengannya.

"Masa itu saya susah. Entah macam mana saya hilangkan pemetik api tersebut. Kerana sayangkannya saya menangis. Dan dia janji akan belikan yang baru bila dia ada duit. Dan itulah pemetik api yang saya gunakan tadi." Ujar Sudirman.

Pemetik api itu dibeli melalui duit biasiswa bekas isterinya itu. Dan Sudirman mengalunkan lagu tersebut khas buat siapa yang mengerti tentangnya. "Kenangan untuk pemetik api dan lagu itu tidak dapat saya lupakan," akhiri Sudirman.

Selepas saja berakhir Juara Lagu 1987. Sudir keluar sebentar mengikut Manan Ngah ke kereta. Dia kemudian diberi sebuah frame lagu 'Merisik Khabar' yang dijahit sendiri oleh isteri Manan Ngah. Sudirman biarpun berjaya sebagai penghibur untuk kali ini tapi dia terkilan dengan kekalahan lagu 'Merisik Khabar'.

Baginya lagu ini sebuah lagu yang menarik dan berhak menerima salah satu hadiah yang dipertandingkan. Terutama dalam kategori komposer terbaik. "Saya rasa TV3 patut membuat perubahan. Nampaknya kemenangan lagu bergantung pada musim. Lagu Merisik Khabar sudah lama dan yang menjadi ikutan dan sering didengar ialah lagu baru. Rasanya mereka perlu mengubah konsep agar ia adil dan sesuai dengan lagu yang dipertandingkan." Komen Sudirman.

Petikan: Artikel URTV terbitan tahun 1987.

Sudir bersama barisan komposer & artis yang memenangi
pertandingan akhir Juara Lagu 1987

Sudirman ketika dinobatkan sebagai pemenang bagi kategori 
'Persembahan Terbaik' melalui lagu Merisik Khabar Juara Lagu 1987


No comments: