Saturday, October 22, 2011

Sudirman Pernah Bercita-Cita Menjadi Pengarah Filem


Pada tahun 1987, Sudir menyatakan hasratnya untuk melanjutkan pengajian dalam bidang perfileman dan teater di New York selama tiga tahun. Katanya, apabila pengajiannya tamat, filem pertama yang hendak diarahkannya ialah filem yang berunsur patriotik.

Bagaimanapun, niat mengarahkan filem memang sudah lama tersimpan di hatinya. Pada sidang media sempena pelancaran album Orang Kampung pada tahun 1986, beliau merancang mengarahkan filem komedi yang skripnya ditulis beliau sendiri. Sudir membayangkan barisan pelakonnya ialah Noorkumalasari, Khatijah Ibrahim, Yusni Jaafar, Raja Ema selain beliau sendiri.

Menjelang penghujung usianya, Sudirman memberitahu, dia telah menyiapkan skrip filem berjudul Primadona dan bercita-cita untuk menjadi penerbit dan pengarahnya. Namun sayang hasratnya itu tidak kesampaian.

Temubual Eksklusif URTV dengan Sudirman berkenaan Filem:

URTV: Bagaimana pula dengan pembelajaran tentang filem yang dulu Sudir nak ikuti?

SUDIR: Saya ni memang macam tu. Kalau saya ada projek, saya akan beritahu, bukan untuk memberitahu semata, tetapi juga menjadi pegangan saya untuk mengotakan apa yang telah saya kata. Begitu juga dengan ura-ura untuk belajar filem. Memang telah saya usahakan, mendaftar diri, memilih kursus, menetapkan waktu kursus dan pensyarahnya. Tetapi berikutan dengan kejayaan baru-baru ini, pengurus saya berpendapat yang saya harus menumpukan perhatian terhadap kejayaan baru ini. Saya boleh belajar bila-bila, katanya. Dia pengurus saya, jadi saya mengikut saja asalkan waras.

URTV: Maknanya, peminat filem tempatan masih boleh mengharap untuk menonton filem arahan Sudir pada suatu hari nanti?

SUDIR: Insya-Allah, begitulah. Saya suka meng'create', jadi bidang arahan filem memberi saya satu cara terbaik.

Petikan: URTV keluaran 1 Jun 1989.




No comments: