Tuesday, October 25, 2011

Sudirman Sebagai Timbalan Presiden PAPITA

A. Rahman Hassan sebagai Presiden dan Sudirman selaku
Timbalan Presiden PAPITA (Persatuan Penyanyi Tanah Air)

Tokoh Pembela Nasib Penyanyi

Inilah wajah Presiden dan Timbalan Presiden PAPITA yang baru. Kacak dan menggodakan!

Hee! Sekali Sudir bercakap di depan teman-teman artis, seolah-olah bercakap dalam mahkamah rasanya. Teman pulak, sebelum meleret-leret..... nak juga ambil peluang kat sini mengucapkan tahniah di atas kemenangan A. Rahman Hassan selaku Presiden PAPITA dan Sudirman sebagai Timbalannya. Semoga di bawah pimpinan mereka. Persatuan PAPITA semakin teguh dan dihormati!

Gabungan penyanyi Pop Yeh Yeh dan penyanyi tahun 70-an dan 80-an, menjadikan A. Rahman Hassan dan Sudirman sebagai satu 'team' yang diharapkan membela nasib rakan seperjuangan di tahun 80-an dan seterusnya.

Pada pandangan temanlah, pemilihan mereka memang tepat sekali! Sebagai rakan yang sentiasa berhubung rapat dengan para artis, teman dan rakan-rakan wartawan yang lain berharap kerjasama antara media massa dan PAPITA akan bertambah erat lagi!

Dengan kukuhnya PAPITA, segala masalah yang timbul dikalangan artis.... bolehlah teman rujuk kepada A. Rahman Hassan dan Sudirman. Itu baru kena!

Petikan: Candid Camera URTV terbitan 1980-an

Inilah dia barisan pemimpin-pemimpin PAPITA

Sindir-Menyindir Sudir & Fauziah

SEWAKTU sedang rancak majlis pemilihan jawatankuasa baru PAPITA tempoh hari, berlakulah sedikit sindir-menyindir antara Sudirman Haji Arshad dengan juruhebah Fauziah Nawi.

Pada mulanya Sudirman bangun membuat usul: "Dalam memilih jawatankuasa baru PAPITA ini biarlah kita memilih mereka yang baru dari semua peringkat."

Tak lama kemudian, Fauziah Nawi bangun menghampiri pembesar suara: "Dalam memilih jawatankuasa ini kita tak perlu kira orang lama atau orang baru, tapi kita pilih orang yang boleh buat kerja." Nada suaranya yang lain dari biasa.

Sudirman segera mengangkat tangan minta izin dari Pengerusi Tetap Haji S.M. Salim untuk bercakap. Sudirman menerangkan: "Saya faham cakap-cakap Fauziah itu kenen ke saya. Saya tak bermaksud untuk mengenepikan orang lama. Maksud saya biarlah kita pilih jawatankuasa PAPITA ini dari penyanyi yang mewakili berbilang peringkat supaya mereka dapat membawa masalah mereka ke dalam setiap mesyuarat nanti kerana kita ada berbagai lapisan penyanyi." 

Sebelum suasana menjadi lebih tegang, Haji S.M. Salim meminta isu itu ditutup segera demi menyelamatkan suasana keharmonian majlis.

Sewaktu jawatankuasa baru PAPITA diarahkan untuk duduk di sebelah kerusi hadapan hadirin, kelihatan Fauziah Nawi menghampiri Sudirman. Mungkin ekoran dari sindir-menyindir tadi.

Petikan: Artikel URTV terbitan 1980-an


No comments: