Sunday, March 1, 2020

SUDIRMAN MENINGGAL DUNIA KERANA TERKENA GANGGUAN SIHIR


KUALA LUMPUR, Ahad - Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan kematian penyanyi kesayangan ramai, Sudirman Haji Arshad, disebabkan radang paru-paru (pneumonia) dan bukan kerana Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (Aids) seperti yang dihebohkan sebelum ini.

Setiausaha Sulit kepada Menteri Kesihatan, Michael Loh Kee Ming, berkata penyakit yang dihidapi Sudirman itu tidak perlu dipertikaikan oleh mana-mana pihak kerana doktor pakar yang mengesahkannya.

"Kita tidak perlu membangkitkan isu Aids lagi kerana Doktor Pakar yang bertauliah dari Pusat Perubatan Tawakal sendiri yang mengesahkan penyakit pneumonia itu," katanya ketika dihubungi, di sini hari ini. Menurutnya, hospital kerajaan tidak terbabit dalam merawat Sudirman kerana penyanyi itu menerima rawatan di beberapa pusat perubatan swasta.

"Pusat perubatan swasta yang bertanggungjawab merawat Sudirman juga tidak perlu menghantar laporan kepada Kementerian Kesihatan, kecuali jika penyanyi itu menghidap penyakit berbahaya," katanya.

Sementara itu dua pembantu kanan Profesor Datuk Dr. Haron Din, dari Pusat Rawatan Islam Darussyifa di Bangi berkata, kematian Sudirman dipercayai berpunca daripada 'gangguan sihir'.

Muhammad Abu berkata, Allahyarham Sudirman pernah menerima rawatan daripada pusat itu Julai lalu. "Saya sendiri dipertanggungjawabkan oleh Dr. Haron Din untuk merawat Allahyarham ketika itu," katanya kepada Berita Harian.

Menurutnya, berdasarkan rawatan itu beliau percaya Allahyarham terkena 'gangguan sihir'. Keadaan beliau ketika itu agak lemah, tidak boleh bercakap, matanya sentiasa terbuka dan selepas dirawat dengan bacaan doa, Sudir berupaya bergerak, Sudir juga cuba menerangkan sesuatu tetapi menggunakan Bahasa Siam," katanya.

Beliau berkata, selepas menerima rawatan itu, Allahyarham beransur pulih. Malangnya keluarga penyanyi itu tidak membuat rawatan susulan di pusat itu. Muhammad berkata, selepas dihubungi keluarga Allahyarham, beliau merawat penyanyi itu di rumah kakaknya di Bangsar. "Seperti yang dijanjikan saya berjumpa dengan keluarganya di Masjid Bangsar dan dibawa ke rumah kakaknya," katanya.

Seorang lagi pembantu kanan pusat itu, Salleh Kassim, berkata Dr. Haron Din tidak sempat merawat Allahyarham Sudirman ketika itu kerana ada urusan lain dan meminta Muhammad Abu menguruskannya.

"Keluarga Sudirman kemudian menghubungi Dr. Haron Din bulan lalu untuk menyambung rawatan tetapi beliau terlebih dahulu kembali ke Rahmatullah," katanya.

Beliau berkata Dr. Haron Din sendiri mengesahkan kepadanya bahawa Allahyarham terkena 'gangguan sihir'. "Penyakit itu tidak diumumkan kerana keluarganya sendiri mahu ia dirahsiakan," katanya.

Sudirman meninggal dunia di rumah kakaknya di Lorong Taban 1, Bangsar awal pagi semalam, selepas menderita penyakit pneumonia atau radang paru-paru.

Sumber: Akhbar Berita Harian bertarikh 23 Februari 1992.

No comments: