Sunday, March 1, 2020

SUDIRMAN SUDAH MENINGGAL DUNIA



KUALA LUMPUR: Sudirman Haji Arshad meninggal dunia pagi ini.

Penyanyi Nombor Satu Asia itu, yang dilaporkan menghidap penyakit ganjil sejak Julai tahun lalu, meninggal dunia kerana penyakit Pneumonia di rumah kakaknya di No. 16, Lorong Taban 1, Bangsar di sini, pada kira-kira jam 4 pagi ini.

Laporan mengenai kematian Sudirman, 38, dibuat oleh abang Allahyarham, Dr. Roslan, di Balai Polis Pantai Baru pada jam 7.30 pagi.

Harian Metro difahamkan, beberapa anggota keluarga, termasuk kakaknya, Rodziah, berada di sisi Allahyarham ketika beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Radzi Sheikh Ahmad, yang mempunyai hubungan saudara dengan Sudirman, memberitahu Harian Metro Allahyarham meninggal dunia kerana Pneumonia.

Menurutnya, Allahyarham lumpuh sebelah badan sejak enam bulan lalu dan keadaannya bertambah tenat kira-kira seminggu lalu.


Spekulasi Berakhir...

KUALA LUMPUR: Kematian Sudirman Haji Arshad awal pagi ini melenyapkan spekulasi dan khabar angin pelbagai pihak selama ini mengenai keadaan penyanyi superstar itu selepas diserang penyakit ganjil tahun lalu.

Berikutan itu, media massa, khususnya akhbar tabloid menyiarkan pelbagai laporan spekulasi mengenai keadaan Allahyarham dan usaha mengesannya dilakukan di seluruh negara.

Bagaimanapun, kebanyakan laporan itu lebih banyak menimbulkan tanda tanya kepada masyarakat, khususnya peminat setia yang menyayangi Sudirman.

Antara laporan dan khabar angin yang tersebar ialah Sudirman sudah meninggal dunia di London di mana beliau dibawa untuk mendapatkan rawatan perubatan dan jenazah Allahyarham dikebumikan di Bukit Kiara, Damansara.

Bagaimanapun, semua laporan itu didapati palsu.

Sumber: Muka hadapan Akhbar Harian Metro bertarikh 23 Februari 1992.


Ramai lambat terima berita kematian

TEMERLOH, Ahad - Ramai peminat Penghibur Nombor Satu Asia, Sudirman Haji Arshad, yang lewat menerima berita mengenai kematiannya, menziarahi kubur Allahyarham di Tanah Perkuburan Islam Chengal, Kampung Paya Dalam, di sini hari ini.

Kebanyakan yang datang secara bersendirian dan berkumpulan, turut mengadakan tahlil.

Mereka juga tidak ketinggalan mengunjungi ibu tiri Allahyarham, Mariam Mohamad, di Kampung Tok Embun, di sini, untuk mengucapkan takziah.

Beberapa peminat yang ditemui, berkata mereka terkilan kerana lewat mengetahui kematian Allahyarham serta tidak berpeluang untuk menatap wajah Allahyarham sebelum dikebumikan.

Majlis Tahlil malam tadi dan malam ini diadakan di rumah Mariam manakala malam esok, di rumah abangnya Morni, di Damansara, Kuala Lumpur.

Dalam perkembangan lain, ramai menyifatkan kematian Allahyarham sebagai kehilangan kepada bangsa dan negara, khususnya dalam bidang seni suara.

Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Sabaruddin Chik, berkata Allahyarham berjuang dalam bidang seni, bukan sahaja untuk dirinya, malah negara.

"Mesej perjuangan serta cintanya pada negara adalah nyata dan dapat dilihat dalam semua pertunjukan Allahyarham," katanya.

Timbalan Yang Dipertua Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang, Datuk Abdul Mutalib Mohd Ali Al-Fakwie pula, berkata Allahyarham adalah seorang tokoh korporat Melayu berwibawa.

Menurutnya, selain berkebolehan sebagai penghibur, Allahyarham juga berpendidikan tinggi dan boleh membaca Al-Qur'an dengan baik.

Dr. Mahathir Turut Bersedih

KUALA LUMPUR, Ahad - Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad, turut bersedih dengan kematian Penghibur Nombor Satu Asia 1989, Sudirman Haji Arshad semalam.

"Saya sedih dengan kematian seorang penghibur terkenal yang pernah mengharumkan nama negara dalam dunia hiburan. Dia masih muda," katanya ketika mengulas kematian penghibur terkenal itu selepas melancarkan limousine Mara, Majalah Imej, Video Vision 20 dan imej baru bas ekspres Mara, hari ini.

Allahyarham meninggal dunia kerana Pneumonia di rumah kakaknya di Bangsar kira-kira jam empat pagi semalam. Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Chengal, Kampung Paya Dalam, Temerloh.

Sementara itu, Naib Presiden PEMADAM, Lee Lam Thye, menyifatkan pemergian Sudirman sebagai kehilangan besar kepada dunia hiburan kerana Allahyarham berjaya membuktikan kemampuannya sebagai penghibur terkenal di Asia.

"Allahyarham berjaya membuktikan kecemerlangannya dan menempa nama Malaysia di luar negara. Namanya wajar diabadikan kerana banyak berjasa di bidang hiburan," katanya.





No comments: