Saturday, March 7, 2020

SUDIRMAN CIPTA LAGU BAGI ALBUM TERBARUNYA


SUNGGUHPUN usahawan muda Sudirman Haji Arshad begitu sibuk dengan perniagaannya namun ia masih meluangkan waktu untuk pembikinan albumnya yang terbaru.

Boleh dikatakan rata-rata lagu untuk album ini dicipta sendiri oleh Sudir sekaligus memperlihatkan bakat dalam penciptaan lagu pula.

Menurut pengurus Sudirman, Encik Dharanee Dharan Kannan yang bertindak sebagai penerbit album Sudir yang ke-11 kali ini, ia begitu tertarik dengan lagu-lagu yang dicipta oleh Sudir.

"Untuk album ini sahaja Sudir telah menampilkan 15 buah lagu untuk didengar dan dibuat pilihan. Belum dipastikan judulnya tetapi kemungkinan besar Kini".

Dalam album ini selain menampilkan bakat Sudirman dalam penciptaan lagu, ia juga menampilkan kemampuan Sudir dalam penulisan lirik di mana dari lima belas lagu itu, lapan daripadanya, ditulis oleh Sudir.

Rakaman album dilakukan di Scats Studio dan album yang dijangka siap bila-bila masa sahaja ini dijangka menemui para peminatnya akhir Mac ini.

Dharanee menambah pembikinan album Sudir kali ini mengambil masa yang agak panjang kerana pihaknya tidak mahu terburu-buru. Sudir dan pihaknya sejak dari dulu mementingkan kualiti dan unsur-unsur komersil.

Antara lagu-lagu yang terdapat dalam album ini Cinta Di Sisi Mu, Jiwa Orang Berniaga (JOB), Kekasih di Akhirat, Itu Dia Datang, Pesan Untuk Tersayang, Kau Yang Jelita di Mata, Bayangan Cinta, Kekasihku dan Ulik Mayang.

Apakah album yang mengisi lagu-lagu cinta ini menggambarkan Sudirman sudah ada pilihan hati, Dharanee tersenyum seketika dan mencelah, "Aha, anda kenalah tanya Sudir, pasal itu soalan peribadi dan hanya dialah yang layak menjawabnya."

Kemungkinan besar album terbaru Sudir ini akan dibuat dalam bentuk cakera padat, untuk mereka yang ingin menyimpan cakera padat sebagai bahan koleksi.

Melihat pencapaian Sudirman sepintas lalu, Sudirman berjaya mendapat anugerah persembahan terbaik dalam Juara Lagu 1987, berjaya mendapat pengikhtirafan dalam Pertandingan Lagu anjuran Salem di London sebagai Penghibur No.1 Asia 1989 dan mencapai kejayaan cemerlang dalam persembahan di Hawaii 1990.

Sebelum ini Sudir pernah mengadakan konsert di Chow Kit Road yang menarik hampir 100,000 orang membanjiri kawasan Chow Kit.

"Selepas mendapat sambutan yang baik di Hawaii termasuk mendapat dua kali standing ovation, kami semakin teliti dengan rakaman dan persembahan Sudir di masa akan datang," ujar Dharanee.

Minggu lalu Sudir telah sudi memeriahkan Temasya Utusan Pelajar di Zoo Negara. Beliau juga turut melayani para peminat kecil terdiri daripada kanak-kanak sekolah sekitar Lembah Klang yang menyertai pertandingan melukis dan mewarna.

Beliau juga turut melukis suasana di Zoo yang menunjukkan kanak-kanak menuanggang gajah. Kemunculan Sudir mengembirakan para peminat kecil. Artis lain yang turut hadir ialah kumpulan Krystal dan penyanyi Andrian dan adiknya Fifi.

Sudir juga telah memberi kata-kata nasihat dan perangsang kepada kanak-kanak untuk maju jaya dalam pelajaran.


Sumber: Sisipan Panca akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 3 Mac 1991.

No comments: