Sunday, March 1, 2020

PRINSIP HIDUP SUDIRMAN


KUALA LUMPUR: Sudirman Haji Arshad yang kembali ke Rahmatullah awal pagi semalam mempunyai hidup yang penuh warna sebagai penyanyi, pelakon, usahawan dan peguam.

Berikut adalah antara prinsip hidupnya yang membabitkan pelbagai perkara: 

Mengenai hidup: "Kita dalam menghadapi kehidupan, jangan taruh pagar mengelilingi kita."

Tujuan hidup: "Saya rasa pokok pangkalnya dalam setiap kehidupan manusia, dalam diri setiap manusia, ialah memberi 'service' kepada masyarakat. Kita hidup di dunia bukan seorang diri."

Formula belajar: "Kepada semua budak-budak sekolah yang ingat mereka belajar tidak masuk, saya nasihat bacalah berulang kali. BUFSU... baca, ulang, fahamkan, salin, ulang."

Hidup: "Saya hanya menggunakan kebolehan yang ada pada diri saya. Saya mahu memastikan 'my life is well spent'. Saya tidak expect orang mengingati saya, tetapi expect diri saya yang melakukan terbaik."

Mengenai wang: "Pada saya, wang hanya hamba kehidupan. Wang tidak tidak pernah mengaburi mata saya. Yang penting, usaha seseorang itu dan keinginan seseorang itu menyempurnakan dirinya apabila sampai ke akhir hayat."

Mengenai profesion: "Saya tidak pernah menghadkan kegiatan saya dalam apa bidang pun."

Mengenai kerja: "Yang penting ialah kepuasan."

Mengenai kejayaan: "Seseorang yang mahu berjaya perlu mempelajari sesuatu dari mana-manapun. Yang penting kita mesti menimba pengetahuan, menimba ilmu untuk diri kita cepat maju dan mesti mempunyai prinsip-prinsip tertentu."

Mengenai model contoh: "Role model saya ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad. Saya fikir beliau mempunyai segala-galanya dalam kepala beliau."

Mengenai bangsa Melayu: "Masalah dalam masyarakat Melayu ialah terlalu banyak polemik, bila sesuatu usaha diketengahkan untuk dilakukan, pelbagai orang pandai berdebat mengenai masalah itu, bila habis masanya perkara itu tidak dijalankan sebab orang asyik berdebat. Itulah sebabnya saya suka kerja sendirian."

Mengenai kerja: "Saya hanya kerja dan terus bekerja hingga saya berasa letih, saya akan berhenti dan buat kerja lain yang merupakan satu 'relaxation' daripada kerja pertama dan memberi kepuasan."

Mengenai rehat: "Kerja itu adalah rehat bagi saya. Saya bimbang kalau saya mula relax, kalau saya relax, tak buat apa-apa, tak fikir apa-apa, tak bimbang apa-apa, ini menakutkan saya."

Mengenai senjata: "Senjata terkuat kita ialah akal fikiran."

Mengenai perniagaan: "Saya sendiri ketika menjalankan perniagaan, saya tak fikir mahu membataskan perniagaan saya kepada Malaysia saja." 

Falsafah perniagaan: "Kita tidak boleh merosakkan orang lain, mengambil rezeki orang lain dan mematahkan semangat orang lain."  

Sumber: BERNAMA bertarikh 23 Februari 1992.

No comments: