Thursday, March 26, 2020

SUDIRMAN DENGAN ORANG BARU



Setelah mendiamkan diri buat seketika selepas album 'LAGU DARI SEBUAH BILIK', kini Sudirman kembali menemui peminat-peminatnya bersama 'ORANG BARU' melalui album terbaharu dari beliau. Siapakah ORANG BARU yang dimaksudkan oleh beliau? Sama-samalah kita mengetahuinya melalui album terbaru beliau yang kini sudah pun berada di pasaran.

Album yang diberi jodol 'ORANG BARU' ini telah diterbitkan oleh saudara Fauzi Marzuki dan saudara Adnan Abu Hassan. Ini merupakan kali pertama Sudirman menukar penerbit album beliau, yang mana selama ini kesemua album beliau diterbitkan oleh saudara S. Atan.

Terdapat 10 buah lagu merdu yang berbagai rentak telah menghiasi album ini, termasuk rentak 'New Wave' dan 'Sentimental Ballad'. 6 buah lagu dari album ini telah dirakamkan dengan alat-alat electronic.

10 buah lagu tersebut ialah, dari muka satu:

BARU DAPAT KERJA (Sudirman & Adnan Abu Hassan/Sudirman) * DILEMA DUNIA CINTA (Sudirman) * SELAMAT MALAM SAYANG (Adnan Abu Hassan/Siti Zaleha Hashim & Sudirman) * HUJAN SEMALAM (Syed Haron) * KUPANDU LAJU (BERSALAH) (Sudirman & Adnan Abu Hassan/Sudirman).

Muka dua:

DIA TIADA LAGI (Adnan Abu Hassan/Sudirman) * KETENANGAN JIWA (Adnan Abu Hassan/Sudirman) * ORANG MUDA (Sudirman & Adnan Abu Hassan/Sudirman) * HANYA NYANYIAN (Syed Haron) * TERASING (Manan Ngah/Habsah Hassan).

Kini Sudirman sekali lagi mengadakan persembahan di Paddock, Hotel Hilton selama 3 minggu. Ini merupakan satu penghormatan bagi beliau, kerana bukanlah mudah untuk dapat mengadakan pertunjukan di sana. Apa lagi untuk mempersembahkan persembahan yang bertaraf antarabangsa. Tapi Sudirman mampu mempersembahkannya.

Sama-samalah kita menyaksikan gaya dan showmanship terbaru dari beliau dan juga 'ORANG BARU' sepertimana yang dinyatakan di atas tadi.



Sumber: Artikel berkaitan penerbitan album terbaru Sudirman 'ORANG BARU' pada tahun 1984.

No comments: