Friday, March 27, 2020

SUDIR KE LONDON BAWA BERJUTA SENYUMAN


Semanis-manis senyuman, tidak sama senyuman yang menyimpul harapan dan salam sebuah negara. Begitulah besar ertinya senyuman Sudirman yang berlepas ke London jam 11.35 malam ini bersama One Thousand Million Smiles lagu yang akan diperdengarkan di Royal Albert Hall, Ahad ini.

Dia ditemani pengurusnya, Dharanee Dharan Kannan dan Michael Veerapen pengarah muzik yang mencipta lagu Inggeris ini.

One Thousand Million Smiles adalah sebuah lagu ballad yang menyimpul salam dan memperkenalkan Malaysia sebagai salah sebuah negara Asia yang indah dan istimewa.

Ia disiapkan dalam tempoh tiga minggu dan seni katanya oleh Paul Ponnudurai. Dalam pertemuan khas itu, Sudirman berkata, “Saya hanya mampu membawa sebuah cinta, bukan sebuah benua. Walaupun saya hanya insan kecil tinggi 5 kaki 2 inci, saya berjanji akan menghasilkan persembahan yang terbaik, sekurang-kurangnya kita tidak ketinggalan.”

“Pemergian ini bukanlah untuk saya semata-mata. Ia adalah untuk Malaysia dan saya mesti membuat rakyat Malaysia bangga,” kata penyanyi yang mereka pakaian yang berwarna hitam dan putih untuk menyanyi di Asian Popular Music Awards itu.

Ketika sidang akhbar pada 23 Februari lalu, dia tidak dapat mengumumkan lagu One Thousand Million Smiles kerana masih belum bertajuk.

Menurutnya, tempoh tiga minggu membuat persiapan untuk persembahan itu adalah ujian besar baginya.

“Saya hampir-hampir hilang keyakinan kerana setiap sesi ada saja pertukaran yang dibuat, sama ada melodi atau seni kata. Mujurlah pengurus saya sentiasa meyakinkan saya dan memberi semangat untuk meneruskan, apa lagi ini satu peluang yang mungkin hanya sekali dalam hidup.”

“Saat ini saya masih berdebar dan tidak nyenyak tidur selagi tidak sampai ke London, selagi tugas saya memperkenalkan Malaysia tidak selesai,” katanya.

Saya sedar setiap penghibur di dunia ingin menyanyi di Royal Albert Hall. “Kerana itu saya berusaha ketepikan segala kesangsian. Saya berterima kasih kepada Michael dan Paul memahami apa yang saya mahukan.

“Hasilnya, One Thousand Million Smiles adalah sebuah lagu sedap, indah dan boleh dibanggakan. Ia setanding dengan lagu antarabangsa, mungkin lebih baik lagi,” katanya.

Diberi peluang

“Lagu ini digubah dengan cukup teliti kerana saya mahu Malaysia tampil dengan persembahan yang paling baik. Saya kira, keadaan yang saya alami ketika ini adalah terbaik,” kata Sudirman.

Selain Michael, Paul Ponnudurai dan Dharanee, Sudirman juga dibantu oleh koreografer, Eddie Chan.

“Saya berlatih di hadapan mereka selama enam jam. Tiga jam latihan vokal dan tiga jam latihan menari. Saya minta mereka memberi pandangan yang sejujur-jujurnya kerana saya mahu yang terbaik buat Malaysia,” tegasnya.

Sudirman dipilih untuk menyanyi di Asian Popular Music Awards bersama Sembilan penyanyi dari Asia. Setiap penyanyi diberi peluang mengadakan persembahan 15 minit.

Acara ini memberi peluang kepada jaguh-jaguh dalam bidang seni suara menyanyi bersama orchestra lengkap Royal Albert Hall bersama penari latar.

Mereka adalah Anita Sarawak (Singapura), Harvey Malaihollo (Indonesia), Jeon Yong Rok (Korea Selatan), Anchalee (Thailand), Sarah Chen (Taiwan), Kuh Ledesma (Filipina), Masahiko Kondo (Jepun), Leslie Cheung (Hong Kong) dan Cui Jian (China).

Menurut Sudir, selain One Thousand Million Smiles, dia juga melengkapkan diri dengan lagu-lagu lain sebagai persediaan.

Oleh: Saodah Ismail
Sumber: Sisipan hiburan akhbar Berita Harian terbitan tahun 1989.









1 comment:

Anonymous said...

Selain lagu tu, lagu apa yg ALLAHYARHAM nyanyi kan di sana?