Sunday, March 22, 2020

SUDIRMAN PERNAH BANTU SALOMA SECARA DIAM-DIAM



Penghibur rakyat yang disayangi ramai Allahyarham Sudirman Hj. Arshad amat terkenal dengan budi bahasanya yang santun dan menghormati orang tua khususnya artis veteran. Bahkan Allahyarham turut mengambil berat terhadap mereka yang dalam kesusahan.

Ramai artis veteran yang pernah menemui Allahyarham Sudirman semasa hayatnya mengetahui hakikat ini termasuk seniwati Mariani.

"Allahyarham Sudirman amat sayang dengan Allahyarhamah (Puan Sri) Saloma. Masa mereka masih hidup dulu, sering mereka berhubung kerana arwah Sudir ni terlalu sangat ambil berat pada arwah Saloma yang kurang sihat.

"Arwah adik saya itu (Saloma) pernah beberapa kali bercerita dengan saya bila setiap kali arwah Sudir memberikan bantuan padanya. Entah dah berapa ribu ringgit saya tak tahulah.

"Oleh kerana terlalu kasih sangat pada arwah Saloma, Allahyarham Sudir telah merakamkan sebuah lagu yang dicipta khas untuknya berjudul 'Mama'.

"Masa arwah Sudir buat show untuk tentera di Port Dickson, dia ajak arwah Saloma nyanyi bersama. Sebab dia teringin sangat mahu arwah Saloma tu jadi guest starnya. Layanan yang diberikan pada arwah Saloma pula macam VIP," cerita seniwati Mariani.

"Saya pun arwah Sudir pernah membantu. Dia tak lokek bila saja saya minta minuman SUDI untuk pengambaran drama saya "Canai". Dia bagi sampai enam tong besar. Lebih dari cukup. Kalau di mana-mana dia nampak saya atau artis veteran, dia yang lebih dulu menegur dan datang pada kita," jelas Mariani lagi.

Anaknya, pelakon dan penyanyi Melissa Saila pula memberitahu: "Arwah Abang Sudir banyak memberi nasihat pada Lis supaya serius dalam karier dan waktu terjumpa Lis di tengah jalan, dia pernah tumpangkan Lis dan hantar pulang ke rumah."




No comments: