Tuesday, August 7, 2018

SUDIR CADANG PUNGUT SETENGAH JUTA UNTUK TABUNG ARTIS


Kuala Lumpur 21 Ogos 1990 - Penyanyi Sudirman Haji Arshad bercadang mengutip setengah juta ringgit pada persembahan amal 16 September 1990 ini untuk mengisi tabung artis-artis yang ditimpa kemalangan.

Sudirman berkata, persembahan khas itu yang berunsurkan kemanusiaan, berbeza dengan yang sebelumnya dan akan diadakan di Kuala Lumpur Hilton mulai jam 7.30 petang hingga 12.00 malam.

Bercakap pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini, beliau berkata, tujuan persembahan itu terutamanya adalah untuk membantu penyanyi Zaiton Sameon dan Azmeer yang terlibat dalam kemalangan baru-baru ini.

Dalam sidang akhbar yang sama, Sudirman menyampaikan derma peribadinya berjumlah RM 10,000 kepada Zaiton yang tidak dapat meneruskan kerjayanya bagi sekurang-kurangnya dua atau tiga bulan lagi.

Kata Sudirman, sumbangan kepada Zaiton itu adalah berdasarkan rasa tanggungjawab persahabatan sesama artis.

Sudirman yang juga seorang usahawan menyatakan, "tanpa sokongan kuat masyarakat kepada barangan keluaran saya, tentulah saya tidak dapat membuat sumbangan sebanyak itu."

Mengenai persembahan amal khas itu, Sudirman memberitahu beliau akan mengedarkan jemputan khas memungut derma kepada orang-orang kenamaan termasuk menteri-menteri kabinet.

Katanya, persembahan itu bukanlah bercorak hiburan semata-mata, tetapi merupakan persembahan matang yang diadakan untuk menimbulkan rasa kemanusiaan dan jiwa murni membantu mereka yang malang.

Kepada para peminatnya, beliau berkata, mereka juga dijemput datang tetapi terpaksalah mengumpul wang dahulu untuk membantu Zaiton dan Azmeer.




No comments: