Monday, September 24, 2012

Cara Saya Belajar


Ramai di antara adik-adik telah mengutarakan masalah mereka mengenai pelajaran. Kerana itu, pada minggu ini, saya ingin memberi sedikit pandangan saya tentang cara-cara belajar yang pernah saya amalkan sewaktu di bangku sekolah dahulu.

Sememangnya ramai di antara kita, semasa remaja tidak memberi perhatian yang khusus terhadap pelajaran. Kepentingannya hanya mula dirasakan apabila kita telah meningkat dewasa, dan biasanya kita sudah terlambat untuk menginsafi kelalaian kita.

Adik-adik, abang ini bukanlah pakar. Apa yang ingin abang sampaikan hanyalah sekadar pengalaman abang sewaktu bertungkus-lumus dengan buku-buku dulu. Punca masalahnya ialah diri kita sendiri. Kita mempunyai cita-cita. Nak jadi pandai. Nak jadi orang berguna. Tetapi kegigihan kurang. Kita perlu tumpukan segala usaha kepada matlamat kita. Dengan kesedaran ini mudahlah bagi kita untuk memberikan perhatian yang penuh kepada pelajaran kita.

Di dalam darjah, berilah perhatian yang khusus terhadap apa yang diajar. Dengar dan fahamkan. Jika tak tahu bertanyalah. Jangan segan. Kalau kita segan kita yang rugi. Jangan fikirkan soal-soal lain sewaktu guru sedang berbicara. Anggaplah setiap yang diajar sebagai satu cerita yang menarik.

Menulis nota yang baik adalah penting. Cubalah membuat satu garisan memanjang di sebelah kiri atau kanan kertas / buku nota. Salin semula fakta-fakta yang penting dengan teratur dan terang. Selepas waktu sekolah, baca apa yang telah disalinkan. Baca berulang kali sehingga faham benar. Jangan tunggu hari yang lain. Waktu yang paling baik megulangkaji ialah ketika ingatan masih segar terhadap apa yang telah dipelajari. Jika perlu rujukan kepada buku-buku teks. Di ruangan yang dibuat tadi, catatkan rumusan ringkasan yang boleh mengingatkan kita kepada fakta-fakta yang telah disalin.

Ingat: BUFSU; Baca, Ulang, Fahamkan, Salin nota ringkas, Ulang.

Beberapa bulan sebelum peperiksaan cubalah menjawab soalan-soalan kertas tahun-tahun lalu. (Walaupun soalan sepuluh tahun lalu). Sepanjang sepuluh tahun tentu ada soalan yang berulang, cuma ia disoal dengan cara yang berlainan. Setelah menjawab soalan tersebut dalam jangka masa yang ditetapkan, bandingkan dengan fakta-fakta yang terkandung di dalam nota-nota atau buku-buku. Perbaikilah jawapan-jawapan tadi. Dan tanpa rujukan, jawaplah soalan itu sekali lagi, atau jika perlu, berkali-kali lagi. Pasti tersemat di otak. Ini adalah suatu latihan yang baik. Ia mungkin cerewet sedikit. Tetapi pasal belajar sampai pengsan pun tak apa, kan?

Sewaktu belajar tenangkan fikiran. Jangan fikirkan perkara-perkara yang tidak bersangkutan. Pada mula-mulanya memang susah. Tetapi alah bisa tegal biasa, lebih-lebih lagi jika kita dapat menginsafi hidup tanpa pelajaran yang cukup. Kerana ilmu adalah senjata kita yang terkuat.

Jika perlu buatlah kad-kad nota kecil yang boleh dibawa ke mana-mana, sama ada ketika menziarah keluarga atau sewaktu pergi memancing atau pun ketika sedang menunggu bas dan sebagainya. Tetapi ingat, jangan bawa saja. Bacalah!

Sebelum masuk ke dalam dewan peperiksaan, ulangkajilah dengan menggunakan rumusan-rumusan ringkas. Insya-Allah. Kalau masih gagal juga, mesti ada silap di mana-mana. Mungkin perhatian yang diberikan masih belum seratus-peratus. Jangan malu untuk mencuba lagi.

Kita, di negara ini, memang pada dasarnya mempunyai perasaan segan dan malu. Sesungguhnya perasaan segan dan malu. Sesungguhnya perasaan segan dan malu memang baik, jika kena pada tempatnya, tetapi dalam soal belajar, perasaan ini tidak harus wujud. Kalau ada mesti dikikis! Semoga berjaya.

Petikan: Dari Dalam Sudirman, muka 11.


2 comments:

ikha4997 said...

ASSALAMULAIKUM,KALAU BOLEH SY TAHU,DI MANA SAYA BOLEH MEMBELI DVD/VCD ABG SUDIR DARI ALBUM PERTAMA HINGGA SETERUSNYA?DI MANA PULA SAYA BOLEH MEMBELI BUKU-BUKU KELUARAN ABG SUDIR?TERIMA KASIH.

ikha4997 said...

ASSALAMUALAIKUM,KALAU BOLEH SY TAHU,DI MANA SAYA BOLEH MEMBELI DVD/VCD ABG SUDIR DARI ALBUM PERTAMA HINGGA SETERUSNYA?DI MANA PULA SAYA BOLEH MEMBELI BUKU-BUKU KELUARAN ABG SUDIR?TERIMA KASIH.