Sunday, March 13, 2011

Konsert Gergasi Percuma Sudirman di Jalan Chow Kit

Sudirman sewaktu pembukaan Konsert Chow Kit Road, beliau muncul dengan Skylift.

Pada 14 April 1986 Sudirman telah mengadakan Konsert Gergasi percumanya di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur. Konsert tersebut telah berjaya menempa nama Sudirman di dalam Malaysia Book Of Records. Beliau telah berjaya memikat dan memukau hampir 100 ribu warga kota berpusu-pusu membanjiri jalan itu dengan kehebatannya. Lagu yang dinyanyikan oleh beliau ialah Chow Kit Road dan diakhiri dengan lagu patriotik Pertemuan Abadi sambil beliau memakai Baju Bendera Malaysia.

Jalan Chow Kit pada era Sudirman adalah gelanggang marhaen. Chow Kit menjadi simbol orang-orang kerdil yang juga peminat Sudirman. Maka konsert jalanan secara percuma adalah sebagai tanda terima kasih kepada para peminatnya yang tidak mampu menyaksikan persembahannya di hotel dan dewan konsert, sekaligus memberitahu kita Sudirman bukan materialistik.

Berikut adalah petikan keratan akhbar berbahasa Inggeris sehari selepas konsert Chow Kit Road berlangsung;

Lihatlah betapa ramainya penonton yang membanjiri tapak Konsert Chow Kit Road, 
dianggarkan mencecah seratus ribu orang.

Sudirman Holds Court Chow Kit Road

Kuala Lumpur - A sea of humanity coverage on Chow Kit Road last night to watch recording artist Sudirman Haji Arshad in concert.

People climbed up trees, scaffolding and the signboard of the shophouses, perching themselves precariously to catch a glimps of Sudirman who made an unusual entrance on the cage of a fire engine’s skylift.

The crowd overflowed into the various sidestreets, the sidewalks and five-foot-waves. It was a big crush. At 9 pm, Sudirman (on a box) opened his show with, well, Chow Kit Road, a song name after the vanue of the concert.

However, that song did not go down well with the crowd and it was the PATA theme song, Kenali Malaysia Cintai Malaysia, which made the crowd less rowdy and more attentive. It was followed by the popular Apa Khabar Orang Kampung.

From then on, Sudirman held court. Lit by spotlight near the pedestrian bridge and with puff of smoke from the fog-machine, the concert appeard rather bizarre.

At the back of the crowd near Plaza Selangor, Sudirman had to compete with stalls selling pirated cassettes and some of the shopping complexes which played taped music on their public address systems.

The people could not hear the music very well, but they sat on the street and enjoyed themselves nevertheless.

If Malaysia ever needs “People Power”, Sudirman can be counted on to deliver. - LAM SENG FATT

Jumlah Penonton Paling Ramai (Malaysia Book Of Records)

Dalam pertunjukkan konsert terbuka Sudirman Haji Arshad di jejantas Chow Kit Road, Kuala Lumpur pada malam Isnin 14 April 1986.

Dianggarkan hampir 100,000 penonton menyaksikan pertunjukkan penyanyi terkenal itu yang berlangsung dari pukul 8:00 hingga 11:00 malam.

Pertunjukkan hiburan secara terbuka itu merupakan pertama kali pernah diadakan oleh penghibur tempatan dan jumlah penonton yang membanjiri sepanjang jalan Tunku Abdul Rahman itu merupakan satu rekod dalam sejarah seni hiburan tanah air.

Sudirman, penyanyi yang berasal dari Temerloh, Pahang itu mula dikenali ramai apabila menjadi juara dalam pertandingan Bintang RTM tahun 1976.

Beliau yang terpilih sebagai penghibur terbaik tahun 1985 itu juga merupakan satu-satunya penyanyi tanah air yang mempunyai Ijazah (beliau berkelulusan dalam bidang undang-undang dari Universiti Malaya).

Bagaimanapun disebalik keghairahan penonton yang sebegitu ramai, telah berlaku beberapa kejadian yang menyebabkan berpuluh orang pengsan kerana terhimpit.

Beberapa kejadian selok saku juga dilaporkan berlaku dalam pertunjukkan yang mengambil masa hampir tiga jam itu.

 Sewaktu penutup Konsert Chow Kit Road Sudirman menyampaikan lagu Pertemuan Abadi


Petikan Konsert Gergasi Chow Kit Road 1986



No comments: