Saturday, April 23, 2011

Kenapa Sudirman Berbaju Melayu?


"Takkan Melayu Hilang Di Dunia". Itu kalimat yang ditinggalkan Hang Tuah buat generasi Melayu selepasnya. Sejak kecil ungkapan ini sering bermain-main di jentera pemikiran saya. Panglima Hang Tuah seolah-olah pasti akan keabadian orang Melayu dan budayanya.

Ada beberapa kerat manusia yang sering bertanya: Apakah muslihat saya yang sering berpakaian Baju Melayu dewasa ini? Saya tidak mengerti mengapa soalan ini bisa timbul. Mungkinkah kerana beberapa tahun dahulu saya sering diselaputi jeket tebal atau dimahkotakan  topi ketika mundar-mandir baik di mana sahaja. Atau mungkinkah kerana orang Melayu sudah tidak mahu lagi berpakaian Melayu melainkan untuk perayaan-perayaan tertentu, seperti Hari Raya? Saya pun orang Melayu. Janggalkah saya mengenakan pakaian peninggalan tuk moyang kita.

Saya sering ke negara Jepun. Di sana suasana rakyatnya teramat moden dan kebaratan. Adakalanya lebih kebaratan daripada dunia Barat. Tetapi ramai wanitanya yang berpeleseran dengan menggayakan kimono, pakaian tradisi bangsa Jepun. Cantik sungguh dipandang. Saya juga pernah melawat bumi India. Di sana kemodenan Barat belum menguasai rakyatnya seperti bumi Jepun. Tidak hairanlah kalau saya terlihat wanitanya berpergian dengan lilitan sari. Ayunya mereka tidak terkata.

Amerika Syarikat adalah negara kegemaran saya untuk membuat lawatan percutian. Di sana anak-anak muda lebih selesa dengan T-Shirt dan Jeans. Sebenarnya ini adalah persalinan lumrah mereka atau boleh diibaratkan sebagai pakaian budaya mereka. Pun cantik juga mata memandang, walaupun tidak selembut kimono atau sari. Ramai orang suka berfesyen. Saya tidak terkecuali Kalau saya mahu berpakaian cara orang di Barat, itu adalah pilihan saya. Pakaian itu selesa, menarik dan berlainan sekiranya saya memilihnya untuk peribadi sendiri.

Tetapi, sekiranya saya berpakaian Melayu, itu bukanlah berfesyen namanya. Tidak juga ada muslihat disebaliknya. Pakaian itu sekadar lambang akar umbi asal usul saya. Lambang yang diwasiatkan Tuk Tuah yang diwarisi daripada nenek moyangnya. Yelah, kalau tidak kita sendiri yang memakainya, siapa lagi?

Semasa kecil, saya sering melihat arwah ibu saya berkebaya. Walaupun ketika itu tamadun British telah membawa masuk persalinan bernama gaun atau skirt, saya tidak pernah melihat ibu saya menggayakannya. Ibu lebih ayu, lebih manis dan lebih berhemah tinggi di mata saya, dengan kebaya labuhnya dipadankan dengan dua sanggul yang tersimpul londeh di tengkuknya. Saya ingat akan gambaran ini sehingga hari ini. Dan InsyaAllah akan saya jadikan warisan kepada keturunan saya, jika ada. Kerana kalau tidak mereka yang mengamalkan pemakaiannya, siapa lagi? Tidaklah sia-sia Hang Tuah berperi; "Takkan Melayu Hilang Di Dunia"


SUDIRMAN Pelopor Baju Melayu Seragam Dengan Songkok

 Antara koleksi Baju Melayu Sudirman yang pelbagai warna

Penghibur Internasional SUDIRMAN HAJI ARSHAD merupakan penyanyi yang mula memberanikan diri memakai sepasang pakaian Melayu lengkap satu warna dengan songkok. Ertinya kalau pakaian Melayu itu berwarna biru, songkoknya juga berwarna biru. Kalau tidak kerana Sudirman seorang artis top, mungkin dia akan kena sorak kerana mempelopori pakaian yang luar biasa dan ganjil sedemikian.

Kini orang lain pun sudah ramai yang berani meniru fesyen pakaian Melayu seragam seperti Sudirman. Waktu sesi fotografi raya URTV tempoh hari (1989), Hatta penyanyi rock Junction pakai baju Melayu dan songkok 'pink'. Kemudian dalam program raya 'Warna Warni' raya di TV (1989) lalu, seorang penyanyi turut memakai pakaian Melayu bersongkok 'Merah'! Demikianlah 'Trend' pakaian cara Sudirman itu sudah mula popular dan semuanya bermula apabila Sudirman menempah pakaian-pakaiannya di kedai jahit No.4, Den Wahab, Wisma Yakin, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur sejak tahun 1984.

"Seingat saya Sudirman mula menempah pakaian di Den Wahab sejak tahun 1984. Hingga kini tak terkira lagi oleh saya sudah berapa banyak yang ditempah oleh Sudirman di kedai jahit ini," kata Zaharuddin Wahab, 26, tuan punya dan tukang jahit Den Wahab.

Pakaian-pakaian yang ditempah Sudirman itu ada yang direka sendiri oleh Sudir. Sudirman bukan saja seorang 'Superstar' malah dia juga seorang pereka fesyen pakaian eksklusif. Zaharuddin adalah adik kepada Zahari dan keduanya adalah pewaris bidang perniagaan jahitan pakaian dari arwah bapa mereka. Zaharuddin pernah mengikuti kursus jahitan dan fesyen pakaian selama dua tahun setengah di Centrel School Of Fesyen di London sedikit masa lalu. Memandangkan Sudirman telah menjadi pelanggan tetap Den Wahab, pihak kedai jahit itu telah menghadiahkan potret besar "Sudirman" berpakaian Melayu bersongkok biru.

Hadiah potret istimewa itu disampaikan sendiri oleh Zaharuddin sewaktu menyambut kepulangan Sudirman sebagai Penyanyi Terbaik Asia, di mana pertandingan nyanyian itu telah berlangsung di Royal Albert Hall, London pada 19 Mac 1989. Tetapi hadiah potret itu disampaikan pada 27 Mac 1989 dalam majlis meraikan Sudirman di Hotel Hilton, Petaling Jaya kira-kira pukul 8.30 malam.

Nampaknya Sudirman bukan saja menaburkan baktinya untuk mempelopori nama mempopularkan dalam bidang nyanyian, malah turut menghidupkan fesyen pakaian Melayu dalam bentuk 'glamour' terutama sekali yang ditempah di Den Wahab sehingga turut menaikkan nama kedai jahit itu! Waktu pulang dari London tempoh hari pun Sudirman lengkap berpakaian Melayu! Syabas kerana Sudirman tidak cepat lupa diri tatkala berada di puncak jaya!

Den Wahab Tukang Jahit Sudirman


2 comments:

Artzam said...

Allahyarham sesorang yang berpegang teguh pada prisipnya,saya kagum ngan dia..emm nak ker anak muda zaman sekarang berpakaian Baju Melayu..emmm

Datuk Sudirman Haji Arshad said...

Itulah insan yang bernama Sudirman punya jati diri & semangat patriotik yang tinggi, ingat pada asal-usulnya walaupun berada di puncak jaya...