Wednesday, November 9, 2011

Pertemuan Uji Rashid dengan Kakak Sudirman

Uji Rashid & Datin Rodziah bergambar kenangan

Seringkali Uji Rashid menyatakan hasratnya kepada BAM, ingin menemui Puan Rodziah (Emak Atai) - kakak arwah Sudir. Entah mengapa... mungkin kerana mimpinya dulu... sebelum Sudir meninggal dunia.

Bila BAM sampaikan hasrat Uji kepada Rodziah, beliau hanya tersenyum semacam punya makna yang tidak dapat BAM mengertikan. Sejenak itu Rodziah menjawab: "Saya pun teringin nak jumpa Uji Rashid. Kerana arwah Diman pun selalu bercerita pasal dia... orangnya lemah-lembut dan berbudi bahasa. Saya pula meminati Uji Rashid setelah menonton filem lakonannya "Permintaan Terakhir". Begitulah kata Rodziah.

Tibalah pada hari yang dijanjikan. Sememangnya suatu pertemuan yang penuh bermakna dan akan menjadi kenangan selama hidup, bagi Uji, bagi Rodziah dan bagi BAM sendiri yang sering menyaksikan berbagai peristiwa hidup artis.

Pertemuan yang dimulakan dengan perbualan biasa, tiba-tiba bertukar suasana menjadi hiba... sedih dan sayu... bila Rodziah membawa kami melihat suatu sudut di rumahnya... di situlah terletak barang-barang peninggalan Sudir... gambar-gambarnya bermacam aksi berukuran kecil dan besar... kini menjadi perhiasan yang menyayat perasaan siapa saja yang menatapnya.

Deraian air mata kami semua tidak dapat ditahan-tahan lagi. Kini hanya khazanahnya saja yang tinggal menjadi kenangan abadi, songkoknya, topinya, puluhan pasang baju Melayunya dan tulisannya ada di mana-mana... sebak hati melihat semuanya ini.

Uji menyatakan perasaan kesalnya tidak dapat menemui Sudir dan memenuhi hajat Sudir. Sebelum Sudir jatuh sakit di bulan Julai 1991, kira-kira bulan Mei hingga Jun, Sudir menelefon BAM hingga berkali-kali; "Di mana nak cari Uji Rashid?"

"Uji tidak tinggal di Jalan Dua Ampang Jaya lagi. Dia tinggal di Taman Rasmi Jaya, Ampang. Carilah dia di sana. Tak ada telefon di rumahnya. Sudir pergilah ke rumahnya," ujar BAM sambil memberikan alamat lengkap rumah Uji.

Sudut yang menempatkan barangan peninggalan Sudir

Beberapa hari kemudian, Sudir beritahu BAM lagi, dia tak dapat jumpa Uji, "Uji tak ada di rumah. Dah tinggal pesan, tapi senyap," kata Sudir.

Uji terus tak dapat dikesan. Lama kemudian barulah diketahui semasa Sudir mencarinya, Uji berada di luar Kuala Lumpur kerana shooting drama swasta. Sempat juga BAM tanya Sudir, mengapa dia sibuk mencari Uji? 

Jawabnya; " Nak suruh Uji menyanyi semula. Suaranya yang manja dan lemak merdu itu memang penyanyi lain tak boleh tiru. Kan bagus bikin album terus, jangan berhenti menyanyi.

Lalu BAM ceritakan kepada Sudir, Uji memanglah suka menyanyi, tapi tak ada tawaran buat album baru, bukan kerana dia tak mahu menyanyi lagi. Rupanya ketika itu Sudir mahu menjadi penerbit album, setelah dia berjaya menerbitkan album Atai "SAHABAT" yang mendapat sambutan yang menggalakkan. Tapi Sudir mahu Atai menjadi orang terpelajar dulu.

Uji juga terkilan sangat, tak dapat menziarahi Sudir selama Sudir sakit. Apa nak dikatakan, sememangnya Sudir tidak mahu kawan-kawan menangis kerananya. Keluarga terpaksa patuh kepada permintaannya. Dia tidak mahu diziarahi oleh kawan-kawan dan sesiapa pun jua.

Dalam pertemuan yang penuh mesra, sebak dan sayu petang itu, Rodziah masih belum dapat melupakan adik kesayangannya itu, bagaikan belum boleh menerima kenyataan bahawa orang yang disayang telahpun pergi buat selama-lamanya.

Kata Rodziah bercerita: "Apa saja yang saya buat semuanya saya teringatkan dia. Kekadang sambil memandu kereta pun saya menangis teringatkan dia dah tak ada lagi. Pernah saya menjerit memanggil namanya semata-mata untuk melepaskan perasaan sedih saya. Hinggakan bila sedang memasak pun saya boleh menangis bila teringatkan lauk-lauk yang menjadi kesukaannya. Entahlah, saya belum dapat melupakannya lagi. Suami saya pun risau melihat keadaan diri saya, hingga dia menyuruh saya berbuat sesuatu... main golf! agar saya tidak melayani perasaan sedih yang keterlaluan..." Begitulah cerita Rodziah.

Di akhir pertemuan, Uji sempat membisikkan ke telinga kakak Sudir "Kak Rodziah, redhakanlah pemergiannya. Dia bahagia di sana!"

AL-FATIHAH BUAT SUDIRMAN HAJI ARSHAD.


Serasa begitu mesra layanan yang diberikan oleh Puan Rodziah terhadap kunjungan kami. Sayang sekali tak dapat bertemu Atai yang telah pulang ke Kuantan meneruskan persekolahannya di sana. Menurut ibunya, Atai akan meneruskan pengajiannya ke peringkat tertinggi di seberang laut pada pertengahan tahun ini. Sementara kakak Atai, Era kini sedang menuntut di England. Dan abang Atai yang tua, Adam baru saja mendirikan rumahtangga. Kerana itu Rodziah, ibu Atai begitu sunyi...

Petang itu kami disajikan dengan minuman petang yang istimewa - Popia, cheese kek dan puding nangka. Puan Rodziah tersenyum malu bila BAM tanyakan resepi puding nangkanya. "Untuknya peminat-peminat arwah Sudir, boleh buat untuk berbuka puasa," ujar BAM.

Beliau tidak keberatan, terus menulis resepinya. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Puan Rodziah.

Petikan: Artikel URTV keluaran 1 Mac 1993 oleh BAM.

No comments: