Wednesday, April 25, 2012

Teringat-Ingat: Peminat Hulur Kaset Cetak Rompak


Sudirman Haji Arshad ke Kota Kinabalu untuk menjayakan rancangan terbitan RTM, Keluarga Bahagia. Setibanya di lapangan terbang sana, peminat-peminat menyerbu dan memanggil-manggil namanya.

Sudir terkejut juga. Dia sama sekali tidak sangka peminatnya di sana masih kenal dan tahu perkembangan terbarunya. Kali terakhir Sudir ke sana ialah pada tahun 1978 bersama Noorkumalasari.

Setiap hari lebih kurang 1,200 orang memenuhi dewan untuk menyaksikan telatah Sudirman. Mereka membawa kaset Sudir dan mengharap tanda tangannya.

Tetapi Sudir sedih kerana kebanyakan kaset yang dibawa mereka adalah kaset cetak rompak. Terpaksalah pihak EMI menukar kaset cetak rompak itu dengan kaset original yang dibawa mereka kerana tidak sanggup mengecewakan hati peminat Sudir di sana.

Seminggu di sana Sudir berkesempatan menjayakan rancangan radio Selamat Pagi Sabah dan melawat rumah anak-anak yatim dan cacat.

Seorang peminat Sudir pula sanggup menjadi penaja Sudir mengadakan konsert besar-besaran di seluruh Sabah pada Ogos nanti.


No comments: