Wednesday, May 2, 2012

Sudirman Bukan Penghibur Sambil Lewa


Memang cerewet! Betul-betul cerewet! Kalau sekadar mahu ambil gambar Sudirman sambil lewa sahaja, baiklah batalkan saja rancangan itu. Sebab Sudir bukanlah orangnya yang bekerja seperti itu.

Sewaktu membuat persiapan untuk mengambil gambar ini, Sudir begitu sibuk menentukan tempat duduk setiap orang. Berbagai faktor yang difikirkan. Dari segi warna bajulah, pendek rendah seseoranglah, entah macam-macam lagi.

"Yang berbaju gelap tak boleh duduk sebelah yang berbaju gelap juga, nanti gambar tak cantik!  Dan yang tinggi jangan berdiri di sebelah orang yang terlalu pendek, nanti gambar jadi lucu! Begitulah teori Sudir sewaktu bergambar beramai-ramai ini.

Sudirman bersama Giggles, Glue dan Girls

Memanglah pada dasarnya, sikap Sudir itu nampak cerewet. Tetapi bagi orang-orang yang faham tentang sudut fotografi, perkara itu memang harus difikirkan demi untuk kebaikan mutu gambar. Dan Sudir pun nampaknya telah maklum tentang perkara ini.

Sikap Sudir yang cerewet itu, memang telah difahami betul oleh orang-orang yang selalu mengiringi pertunjukkannya: Giggles, Glue dan Girls. Malah mereka menganggap Sudir bukanlah seorang yang cerewet, tapi teliti. Dan mereka sukakan kerja Sudir kerana ketelitiannya. Memanglah penat sedikit tetapi hasilnya lumayan!

Memang ada di antara penganjur pertunjukkan pentas menggaru kepala untuk mengundang Sudir kerana memikirkan bayaran untuk Sudir dan kumpulannya. Malah ada yang terus terang mengakui bayaran untuk Sudir lebih mahal dari bayaran untuk Angela Brown dari Amerika.


Begitupun masing-masing tidak dapat menafikan betapa pertunjukkan Sudirman tidak pernah mengecewakan. Malah lebih berkesan! Puas! Dan lebih menggembirakan bukan saja untuk masyarakat tempatan tetapi juga untuk penonton berbagai golongan.

Hal ini jelas terbukti sewaktu Sudir membuat pertunjukkan di Paddock, Hotel Hilton, Kuala Lumpur. Penontonnya bukan saja terdiri dari bangsa Melayu, tetapi juga bangsa Cina, India, Inggeris, Jepun dan Filipina.

Dari wajah-wajah setiap penonton, jelas menunjukkan mereka memang puas hati dan merasa bergembira dengan persembahan Sudir bersama Glue, Girls dan Giggles.

Cerita lama...

No comments: