Monday, July 23, 2012

Norisah Sulaiman: Walaupun Hatiku Luka Kerananya...

Norisah Sulaiman (paling kanan)

Memang sebak hati saya apabila bercakap mengenai Sudirman. Air mata saya begitu mudah mengalir jika nama itu disebut sekarang. Bukan kerana dipaksa ataupun cuba mengada-ngada tetapi hakikatnya, hingga kini saya seperti tidak percaya bahawa Sudirman, penyanyi yang pernah bekerjasama dengan saya itu sudah pergi buat selama-lamanya.

Ingatan saya lebih sensitif kepadanya apabila membayangkan hubungan kami sejak saya menjawat jawatan Pegawai Perhubungan Awam syarikat rakaman EMI (Malaysia Sdn. Bhd.) dari 1981 hingga 1988.

Sebenarnya, ketika pertama kali saya melangkah ke syarikat itu, nama Sudirman sudahpun dikenali umum. Sebagai PRO baru ketika itu, kerisauan berdetik di hati saya apakah akan mendapat kerjasama daripada penyanyi ternama sepertinya.

Bagaimanapun, segala sangkaan itu meleset kerana Sudirman mudah didekati, meskipun di peringkat awalnya, dia tidak begitu mesra dengan saya.

Sebagaimana PRO syarikat rakaman lain, saya dan PRO lain di EMI (Malaysia) perlu memastikan setiap artis yang berada di bawah lebel syarikat kami mendapat promosi yang meluas daripada media massa.

Sekarang segala urusan promosi Sudirman terletak di bahu kami. Untuk itu pernah beberapa kali saya mengambilnya di Bangsar sekiranya ada temujanji dengan akhbar.

Ada ketika dia terlewat tiba ke pejabat akhbar. Bukan kerana dia tidak berdisiplin tetapi kerana kesibukannya memanjang dengan urusan stage show. Sesudah sekian lama bersama, lama-kelamaan hubungan kami menjadi mesra.

Kami seringkali  minum bersama di sebuah warung di Jalan Ipoh, berhampiran Batu Kompleks. Sudir cukup sukakan roti canai, roti telur dan mee goreng. Saya pula tidak mengira.

Sesudah mengenalinya lebih mendalam, saya akui Sudirman adalah seorang profesional. Dia begitu sensitif terhadap berita yang disiarkan di akhbar. Ada yang tidak betul walaupun berita itu kecil, dia meminta saya menghubungi pihak media itu menjelaskan kedudukan sebenar.

Dalam mengendalikan rancangan hiburan televisyen pun Sudir cerewet. Ada anggapan kononnya Sudirman mempengaruhi penerbit agar mengikut telunjuknya, berdasarkan penyediaan skrip dari A hingga Z adalah idea Sudirman sendiri. Malah untuk rakaman sesebuah lagu, kalau tidak silap saya, pernah Sudir menghabiskan masa sehari, sedangkan tiga lagu boleh dirakamkan dalam sehari.

Bagaimanapun, Sudir ada memberitahu, tujuannya menulis skrip sendiri dan mengambil masa yang panjang untuk rakaman televisyen kerana dia mahukan program yang dikendalikannya itu menarik. Dia mahu penonton berpuas hati selain kebanggaan dirinya dan penerbit rancangan.

Sudir juga cukup teliti dalam penerbitan setiap albumnya. Apabila selesai rakaman, dia akan menanyakan bagaimana, OK atau tidak? Dia memerlukan kritikan untuk memperbaiki kesilapannya.

Laut mana yang tidak bergelora, begitu juga yang berlaku antara saya dan Sudir. Saya tidak dapat melupakan bagaimana air mata saya mengalir kerana diherdik Sudir. Memang saya tidak menyangka Sudir sanggup melukakan hati saya dengan cara begitu, sedangkan saya sudah memberi perkhidmatan yang terbaik kepadanya. Puncanya bukan besar. Cuma ada kesilapan sedikit ejaan pada senikata sebuah lagu yang dalam albumnya Kul it.

"...Cha how can you do this to me? I spent all night to make it perfect, this is what i get from you!"

Teguran itu rupa-rupanya menggagalkan saya menahan air mata lalu membiarkan ia mengalir sebanyak mungkin. Saya tahu, Sudir memang bengang dengan kesilapan itu. Jadi, mahu tidak mahu, dalam sedu sedan, saya menerima kemarahannya. Mungkin juga kerana kelalaian saya, tetapi ia juga menjadi pelajaran yang baik selamanya.

Lagipun dalam tugas PRO, kita tidak dapat menumpukan sepenuh masa kepada seorang artis saja. Kesilapan begini sudah tentu tidak disengajakan. Selang beberapa hari selepas itu Sudir menelefon saya di rumah. Hati saya kembali tenang. Seterusnya kami mula bekerjasama kembali, sehinggalah saya meninggalkan EMI pada 1988, untuk menyertai TV3.

Saya tidak memberitahu Sudir mengenai pengunduran saya dari syarikat itu. Akhirnya dia tahu juga. Sudir menelefon saya.

"...i wish you all the best..."

Kami saling meminta maaf sepanjang bekerjasama dulu. Sejak itu kami jarang bertemu. Saya hanya mengikuti perkembangan Sudir melalui media massa.

Kali terakhir saya bertemunya ialah di Holiday Villa pertengahan 1990. Saya sibuk mengendalikan urusan ABU - Golden Kite Song Festival. Manakala Sudir ada mengadakan show di situ.

Saya menunggunya sampai dia tiba kerana saya tahu untuk bertemu dengannya bukan mudah, tambahan pula sejak Sudir membabitkan diri dalam bisnes, dia begitu sibuk sekali. Tahu-tahulah apabila sudah bertemu. Kami berbual panjang, mesra dan ketawa seperti dulu. Nostalgia begini manis dan sukar dikikis dari ingatan saya.

"...Cha you look very nice," kata Sudir yang agak kehairanan melihat perubahan saya yang bertudung apabila menyertai TV3.

Secara peribadi, walaupun Sudirman seorang penghibur yang sentiasa riang di pentas, sebenarnya jiwanya seringkali berasa sunyi. Dia memang memerlukan seorang teman untuk meluahkan segala masalah yang terbuku di hatinya.

"Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya" - Chah

Petikan: Sudirman Yang Kukenali... Jumaat, 28 Februari 1992.
Oleh: Norisah Sulaiman

No comments: