Friday, July 20, 2012

Sudirman Semasa Kecil Sering Melukis Wajah-Wajah Tetamu Ibu Tirinya

Lukisan terakhir Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad

Berdasarkan kejayaan dalam arena hiburan yang dicapainya sejak menjadi juara Bintang RTM 1976 sehingga ke taraf Penghibur No. 1 Asia (1989) di London dan mungkin ke taraf dunia beberapa tahun akan datang, jadi tidak syak lagi Sudirman Haji Arshad, anak watan bumi Temerloh, Pahang Darul Makmur ini layak digelar "Penghibur Agung Malaysia" lantaran bakat seninya yang cemerlang dan membanggakan masyarakat seluruhnya!

Memang telah menjadi kelaziman ciri-ciri utama seseorang itu akan muncul sebagai "artis terkemuka" boleh kita lihat kepada perkembangan wataknya yang kreatif dan aktif sejak kecil lagi. Begitulah juga halnya dengan Sudirman.

Kalau Seniman Agung Allahyarham P.Ramlee sejak kecil bersama-sama dengan rakan-rakan sebaya bermain lawan pedang, dia pasti mahu menjadi hero. Apabila dewasa ternyata dia memang seorang hero filem serba boleh sehingga kehebatan bakatnya itu diangkat oleh masyarakat sebagai lagenda "Seniman Agung" bertaraf Asia kerana Allahyarham P.Ramlee pernah menang anugerah "Golden Harvest" untuk seniman serba boleh menerusi filem "Nujum Pak Belalang" dalam Pesta Filem Asia ke-7 (1960) di Tokyo, Jepun dan sampai sekarang tiada siapa pun pelakon mahupun pengarah filem di rantau ini yang dapat mengatasinya.

Dalam hubungan ini apabila menulis cerita Sudirman, sudah tentu orang ingin tahu kisah keganjilan bakat kesenimanan dalam dirinya sejak kecil lagi. Sudirman memiliki berbagai bakat seni dan tidak syak lagi dia juga seorang artis 'versatile' serta progresif sekaligus kreatif! Pendek kata kisah-kisah keganjilan zahir dan batin Sudirman boleh dibuat sebuah buku atau siri yang menarik, jika diolah dengan penuh daya kreatif.

Selain menyanyi dan mengarang, bakat kreatif cemerlang yang dipancarkan oleh Allah ke dalam diri insan bernama Sudirman ini ialah bakat melukis yang boleh dibanggakan, sama ada melukis pemandangan, komik, kartun mahupun potret manusia hidup!

Al-kisah maka tersebutlah kisah budak kecil bernama Sudirman (ketika berusia sekitar 5-7 tahun)  suka sangat duduk menyorok di bawah meja sambil membawa pensil atau pen dan kertas apabila setiap kali tetamu ibu tirinya datang ke rumah.

Adapun mungkin pembaca tertanya-tanya mengapa Sudirman selalu menyorok bawah meja apabila tetamu ibu tirinya datang? Dia seorang yang pemalu ke? Atau apa yang ditakutkannya? Apakah tetamu-tetamu ibu tirinya itu 'gergasi' atau 'hantu kopek' yang hodoh? Ini semua menjadi teka-teki terhadap keganjilan masa kecil Sudirman yang penuh misteri.....

Untuk mencari jawapan teka-teki tersebut kita kenalah 'flashback' kepada budaya hidup orang-orang di tahun 1950-an sehingga 1960-an lampau. Pada zaman itu orang-orang tua atau ibu bapa tidak 'sporting' macam sekarang.

Waktu zaman dahulu, golongan yang disebutkan itu tidak suka anak-anak atau budak-budak kecil mengada-ngada kacau daun apabila ibu bapa atau orang tua berbual. Anak-anak mesti pergi jauh. Kalau degil akan dipukul atau dirotan hingga lebam atau berbilur!

Kerana itulah anak kecil Sudirman, manusia yang kreatif itu terpaksa menyorok sambil mengintip di bawah meja untuk mengetahui kegiatan orang-orang tua. Memang Sudirman anak kecil yang cerdik kerana dengan mengetahui perbualan orang tua, membuatkan pemikirannya menjadi lebih matang dari usia.

Sudirman ketika itu bukan sahaja menjadi 'pengintip termuda di dunia', malah dia turut melukiskan wajah-wajah setiap tetamu ibunya.

Sudirman kembali ke sekolahnya, Sekolah Menengah Seri Bahagia, 
Temerloh pada tahun 1990. 

"Apabila semua tetamu pulang, Sudirman keluar menunjukkan kepada saya satu persatu lukisan wajah semua tetamu yang baru pulang tadi," demikian ibu tiri Sudirman (Puan Mariam Mohamad) bercerita kepada pemberita URTV sewaktu berkunjung ke rumah lama Penghibur Internasional berkenaan di Kampung Bukit Tok Embun, Temerloh, Pahang Darul Makmur pada siang hari Ahad, tanggal 18 Februari 1990.

Menurut Puan Mariam, Sudirman juga bertanyakan apakah lukisan-lukisannya itu sama seperti wajah tetamu-tetamu tadi?

"Memang Sudirman anak kecil yang berbakat melukis, kerana kalau diukur dengan usianya yang belum masuk sekolah rendah, tetapi sudah boleh melukis mirip orang yang dilukisnya," akui Puan Mariam yang kini menjadi Ketua Penerangan Wanita UMNO Baru Bahagian Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Urutan perkembangan bakat Sudirman sebagai 'pelukis' itu terus berkembang sehingga ke sekolah menengah, universiti (Universiti Malaya) dan hari ini. Di dalam setiap keluaran majalah URTV sejak empat tahun lalu hingga kini, para pembaca berpeluang menatap episod kartun 'Teringat-Ingat' yang sungguh lucu lukisan Sudirman dan nampaknya dia juga berkebolehan dalam bidang lawak jenaka bukan saja di pentas seperti Seniman Agung Allahyarham P.Ramlee, malah dalam berbagai karya kreatifnya Sudirman sentiasa menyelitkan unsur jenaka.

Satu hal yang tak pernah dibuat oleh penghibur lain ialah kebolehan luar biasa Sudirman menyanyi di pentas dia boleh melukis dengan cantik potret seorang penonton yang diundang naik duduk atas kerusi di pentas. Setiap buah lagu dalam tempoh tujuh minit, bermakna siap jugalah sebuah lukisan potret penonton lalu dihadiahkan kepada penonton itu.

Demikianlah betapa uniknya Sudirman hinggakan semua bangsa di dunia ini yang pernah menyaksikan pertunjukkan pentasnya mengakui Sudirman 'artis yang agung'. Gelaran itu tidak keterlaluan kerana 'artis' yang tulen merangkumi pencipta, penyanyi dan pelukis.

Hai Abang Sudir ni ada-ada saja idea fantasi yang dikurniakan oleh Allah kepadanya. Bersyukurlah selalu. Apa khabar Abang Sudir hari ini? Kelakarlah Abang Sudir. Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir batin dan semoga Abang Sudir berjaya mencacakkan sebatang lagi bendera kejayaan di Amerika Syarikat pula, selepas berjaya sebagai "Penghibur No.1 Asia" di Royal Albert Hall, London (1989). Syabas Abang Sudir! Wa caya lu.... baik punya! Klas.... you!

Petikan: Majalah URTV terbitan tahun 1990.
Oleh: Nazeri Nong Samah

1 comment:

zatul_yayah said...

saya pun gemar melukis sejak berumur 3 tahun..tapi saya tak seperti sudirman..saya masuk ke bilik dan conteng di dinding..haha!